Zpět na novinky
Whistleblowing: přehledně o ochraně oznamovatelů
Prohlédnout e-book
Mailchimp - subscribe form sidebar

Koronavirus z pohledu pracovního práva | eBook

2. března 2020
Tento článek je dostupný také v
angličtině

Aktualizováno 18. března 2020

Mediálním světem v posledních dnech hýbe šíření epidemie COVID-19, tedy infekční, tzv. koronavirové nákazy. Po jejím rozšíření v sousedních zemích a aktuálně i u nás jsou nuceni se touto problematikou zabývat rovněž čeští zaměstnavatelé. Podobnou situaci jsme v pracovním právu dosud nezažili a vzniká tedy celá řada teoretických i praktických otázek.

Stáhněte si náš e-book nebo zalistujte níže

Při jejich zodpovídání vycházíme z následujících obecných předpokladů a zásad:

  • Koronavirová nákaza je problematická zejména s ohledem na skutečnost, že její inkubační doba může být až 14 dní a nakažení se tedy může projevit až s poměrně velkým časovým odstupem. Nakažený člověk tedy může až dva týdny být bez jakýchkoli příznaků a působit jako zdravý a ani on, ani jeho okolí nemusí mít tedy po takto dlouhou dobu o jeho onemocnění vědomost, což výrazně zvyšuje riziko šíření této nákazy.
  • Jednou ze základních povinností zaměstnavatele je vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům  1a odst. 1 písm. b), blíže rozvedeno v § 101 a násl. zákoníku práce).
  • S ohledem na zajištění bezpečnosti má zaměstnanec právo odmítnout výkon práce, o níž má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje život nebo zdraví jeho anebo jiných osob. Zaměstnanec má ale současně povinnost podílet se na vytváření bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí jak vůči sobě, tak vůči ostatním fyzickým osobám, a to zejména uplatňováním stanovených a zaměstnavatelem přijatých opatření a podrobením se potřebným vyšetřením (§ 106 zákoníku práce).
  • Situace se stále mění a vyvíjí a zaměstnavatelé by proto měli průběžně sledovat informace poskytované zejména MZČR a Státním zdravotním ústavem („SZÚ“).

Odpovědi na nejčastější dotazy, s nimiž se na nás zaměstnavatelé v souvislosti s koronavirem obracejí, najdete v našem novém eBooku.

Mohu zaměstnance za současné situace vyslat na pracovní cestu do zahraničí a je zaměstnanec oprávněn odmítnout takovou pracovní cestu vykonat?

Jak mám zacházet s tzv. rizikovým zaměstnancem, tedy zaměstnancem, který přicestoval z rizikových oblastí? Nechci přijít o jeho práci, ale v žádném případě nemám zájem na tom, aby se nákaza rozšířila mezi mými zaměstnanci.

Pokud zaměstnance nechám doma, musím mu za to zaplatit, i když nevykonává žádnou práci? Mohu mu nařídit práci z domova?

Musím nebo mohu jako zaměstnavatel poskytnout zaměstnancům pracujícím v režimu home office stravenky?

Existuje nějaká možnost, jak ušetřit náklady za zaměstnance, kteří nemohou vykonávat práci v důsledku koronaviru?

Jak se projeví v překážkách v práci dle předešlého bodu aktuální opatření, jímž byly uzavřeny obchody, restaurace, sportoviště?

Co si mám počít, když dojde k uzavření školy či školky?

Platí povinnost nosit roušky i na pracoviště?

Jaká opatření na pracovišti v souvislosti s koronavirem bych měl přijmout?

Andrea Drhová
Senior Associate | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Napište nám
Whistleblowing: přehledně o ochraně oznamovatelů
Prohlédnout e-book
Mailchimp - subscribe form sidebar
downloadcrosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram