• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Email: czechrepublic@accace.com

Tel.: +420 222 753 480

Napište nám
Chci dostávat novinky
  • Naše pobočky
  • Všechny weby
    • Globální web (anglicky)
    • Globální web (německy)
    • Česká republika
    • Jihoafrická republika
    • Německo
    • Maďarsko
    • Polsko
    • Rumunsko
    • Ruská federace
    • Slovensko
    • Ukrajina
    • USA

Accace Česká republika

  • O nás
    • Kdo jsme
    • Případové studie
    • Accace Circle
    • Poznejte náš tým
    • Společenská odpovědnost
  • Služby
    • PORADENSTVÍ
    • Daňové poradenství
    • Právní poradenství
    • Transakční a finanční poradenství
    • Korporátní služby
    • Grantové poradenství
    • Online poradenský portál
    • OUTSOURCING
    • Účetnictví a reporting
    • Online účetní portál
    • Zpracování mezd a personalistika
    • Online mzdový a HR portál
    • Online docházkový portál
    • VZDĚLÁVÁNÍ
    • Open book management
    • Vzdělávací programy
    • Online školení
    • Odborná daňová, právní a finanční školení
  • COVID-19
  • Kariéra
    • Volné pozice
    • O nás
    • Naše hodnoty
    • Příběhy
    • Staráme se
    • V číslech
    • Pomáháme
  • Novinky
  • Akce
  • Naše pobočky

Novela EU směrnice o vysílání pracovníků: zlepšení podmínek zaměstnanců i vyšší administrativní zátěž zaměstnavatelů | News Flash

26 Srp 2020

K 30. červenci 2020 vstoupila v platnost novela zákoníku práce, kterou byly mimo jiné zapracovány do lokálních předpisů i změny vyplývající z nové směrnice Evropského Parlamentu a Rady EU č. 2018/957, jíž se mění direktiva 96/71/ES o vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb. Změny vyplývající z uvedené směrnice se týkají nejen zaměstnanců ze zahraničí vyslaných do České republiky, ale i vyslaných z České republiky do zahraničí (vždy v rámci EU/EHP). Povinnost transponovat směrnici do lokální legislativy měly do konce července všechny členské státy EU/EHP.

Důsledkem změn je zpřísnění a rozšíření podmínek, které je zaměstnavatel povinen zajistit pro své zaměstnance, a to zejména v oblasti pracovněprávní – mzda, příplatky, pracovní doba, nárok na dovolenou, BOZP, ubytování či náhrady cestovních výdajů (aj.). Novela tak může výrazně zlepšit postavení vysílaných zaměstnanců, na druhé straně však zvyšuje náklady a administrativní zátěž zaměstnavatelů. Zaměstnavatelé mají tyto povinnosti při vyslání zaměstnanců nejen v rámci volného poskytování služeb, ale i v rámci koncernového vyslání či pronajmutí pracovníka podnikem poskytujícím dočasné zaměstnání/vysílání agenturních pracovníků. Výjimku z aplikace směrnice může za splnění dalších podmínek představovat první montáž nebo první instalace zboží nepřesahující 8 dnů.

Novela EU o vysílání zaměstnanců
Pdf ke stažení

Dlouhodobé či krátkodobé vyslání?

Nově je nutné rozlišit, zda se jedná o krátkodobé či dlouhodobé vyslání. Krátkodobé vyslání je definováno jako vyslání kratší 12 měsíců (případně 18 měsíců na základě oznámení důvodu prodloužení zaměstnavatelem příslušnému krajskému úřadu práce). Při krátkodobém vyslání do jiného členského státu EU se srovnávají podmínky vyslaného zaměstnance v domovské zemi se zákonnými minimy pracovních podmínek v zemi vyslání a určují se ty výhodnější. Co se týká odměny, není nutné porovnávat jednotlivé složky mzdy a povinné příplatky samostatně, ale srovnává se celková hrubá výše odměny poskytnutá podle pravidel platných ve státě vyslání s výší, na kterou zaměstnanci vznikne nárok podle domácího práva (s výjimkou příplatků souvisejících s vysláním). Oproti předešlému stavu budou mít krátkodobě vyslaní zaměstnanci nárok i na příplatky (např. za práci o víkendu, ve svátku apod.), cestovní náhrady a ubytování, je-li zaměstnavatelem ve státě vyslání poskytováno.

Pokud je zaměstnanec vyslán na dobu delší než 12 (resp. 18) měsíců, jedná se o dlouhodobé vyslání. V případě dlouhodobého vyslání musí vysílající zaměstnavatel vyslaným zaměstnancům zaručit v podstatě shodné pracovní podmínky, na které mají nárok zaměstnanci ve členském státě, v němž je příslušná práce vykonávána (za předpokladu, že jednotlivé pracovní podmínky vyslaného zaměstnance jsou horší než pracovní podmínky lokálních zaměstnanců). Výjimku tvoří úpravy vzniku, změn a skončení pracovního poměru, včetně konkurenční doložky, a také doplňkové systémy zaměstnavatele k zaopatření v důchodu. Nesmí být přitom zapomínáno na to, že pro účely počítání délky vyslání se sčítá doba pobytu všech zaměstnanců, kteří po sobě vykonávají stejnou činnost na stejném místě vyslání (aby nemohlo dojít k obcházení ustanovení např. střídáním dvou zaměstnanců).

Další povinnosti

Zpřísňují se i další povinnosti zaměstnavatele. Pokud vysílá zahraniční zaměstnavatel zaměstnance do ČR, musí uchovávat na pracovišti v České republice kopie důležitých dokumentů vztahující se k vyslání a osobní údaje o zaměstnanci (např. osobní identifikační údaje, pracovní pozice, adresa v zemi pobytu apod.). Tyto dokumenty musí být přeloženy do českého jazyka. Kromě těchto povinností musí podat oznámení na Úřad práce o nástupu zahraničního zaměstnance, a to nejpozději v den nástupu zaměstnance. Dále je třeba podat oznámení o ukončení či změně vyslání pracovníka (ukončení je třeba hlásit pouze tehdy, pokud se neshoduje s datem uvedeným při ohlášení nástupu zaměstnance). Oproti předchozímu stavu se vztahuje tato povinnost i na případy, kdy je zaměstnanec vyslán pouze za účelem účasti na konferenci nebo obchodního jednání. V ostatních členských státech může dle lokální úpravy vznikat informační povinnost i s větším předstihem.

Členské státy mají povinnost zveřejňovat na oficiálních celostátních internetových stránkách informace o pracovních podmínkách, složkách odměny, které jsou považovány za povinné, jakož i dodatečný soubor pracovních podmínek vztahující se na vyslání přesahující 12/18 měsíců. Každý členský stát musí zajistit, aby informace byly přesné a pravidelně aktualizované.

Závěrem

Dle našich zkušeností jsou některé zahraniční úřady v případě kontrol velmi aktivní, např. v Rakousku. V případě pochybení ze strany zaměstnavatele hrozí vysoké pokuty a případně i zákaz působení v zemi.  Kontroly probíhají nejen u zaměstnavatelů z oblasti stavebnictví, zemědělství či logistiky, ale i služeb.

Vzhledem ke zpřísnění podmínek je proto nezbytné vysílání zaměstnanců pečlivě naplánovat a zohlednit nejen předpisy pracovněprávní, daňové a imigrační, ale také nařízení týkající se sociálního a zdravotního pojištění.

Agendou přeshraničních zaměstnanců se zabýváme již řadu let a rádi poradíme i vám. Plánujete-li tedy vysílání zaměstnanců, neváhejte nás kontaktovat.

Plánujete vyslání zaměstnanců? Obraťte se na nás!

KONTAKT

Kateřina Hrůzová
Tax Manager | Accace s.r.o.
Tel: +420 222 753 480
E-mail: katerina.hruzova@accace.com

Andrea Drhová
Senior Associate | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Tel: +420 222 753 480
E-mail: andrea.drhova@accace.com

Další novinky

Prodloužení programu Antivirus a příspěvek k nemocenské | News Flash

Přečtete si více

Zpráva o vztazích dle ZOK | News Flash

Přečtete si více

Zdanění v České republice: Nejdůležitější sazby daní a odvodů | Infografika

Přečtete si více

Nové podpory v souvislosti s opatřeními proti šíření Covid-19 | News Flash

Přečtete si více

Co přináší daňový balíček 2021 fyzickým osobám v praxi? | News Flash

Přečtete si více

Změna cestovních náhrad od 1. ledna 2021 | News Flash

Přečtete si více

Daňový balíček 2021: Schváleno | News Flash

Přečtete si více

Minimální, průměrná a zaručená mzda od 1. ledna 2021 | News Flash

Přečtete si více

Úpravy programu Antivirus a ošetřovného | News Flash

Přečtete si více

Daňový balíček 2021 po úpravách Senátu | News Flash

Přečtete si více

Primary Sidebar

<< Zpět na novinky
Potřebujeme pouze váš email

Footer

O Accace Česká republika

Společnost Accace byla založena v roce 2006 v Bratislavě a hned o rok později vznikla kancelář v Praze, následována pobočkami v Brně a Ostravě. Od té doby jsme si na českém trhu vybudovali pozici významného poskytovatele poradenských a BPO služeb. Zaměstnáváme téměř 270 profesionálů a staráme se o více než 500 klientů různých velikostí, od lokálních podniků až po velké mezinárodní korporace. V rámci skupiny Accace máme již přes 600 odborníků, kteří poskytují komplexní služby více než 2 000 zákazníků.

O Accace Circle

Celosvětově působí Accace pod značkou Accace Circle, což je obchodní uskupení profesionálních poradců a poskytovatelů BPO služeb. Spojuje nás zápal pro věc a důraz na špičkovou kvalitu poskytovaných služeb. Globální zastoupení máme téměř ve 40 zemích a sdružujeme přes 2 000 profesionálů. Naše klientela čítá více než 10 000 zákazníků z různých oborů, převážně středně velkých firem a mezinárodních společností z žebříčku Fortune 500. Měsíčně zpracováváme zhruba 170 000 výplatních pásek.

Naše pobočky | Accace Circle

Naše služby

Daňové poradenství
Právní poradenství
Účetnictví a reporting
Zpracování mezd a personalistika
Transakční a finanční poradenství
Korporátní služby
Grantové poradenství

Naše online portály

Účetní portál
Mzdový a HR portál
Poradenský portál
Docházkový portál

Accace For People

Firemní kultura a vzdělávání

Kontakty

Naše pobočky
Napište nám
Přihlaste se k odběru newsletteru
Novinky
Kariéra


Sledujte nás

LinkedIn Facebook Instagram


Accace Circle

© Accace všechna práva vyhrazena  |  Odmítnutí odpovědnosti | Odmítnutí odpovědnosti – Newsroom  |  Politika cookies  |  Ochrana osobních údajů  |  Prohlášení ke GDPR

ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
DŮLEŽITÝM NOVINKÁM
ODBORNÝM INFORMACÍM

Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?

Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu.

Potřebujeme pouze váš email

Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.

Tato stránka používá cookies. Více o cookies.