Také v letošním roce si vás dovolujeme upozornit na povinnosti související se skončením účetního období. Jedná se o:
- projednání a schválení účetní závěrky,
- rozhodnutí o naložení s hospodářským výsledkem,
- zveřejnění těchto dokumentů ve sbírce listin.
Řádná účetní závěrka by měla být projednána na valné hromadě společnosti nejpozději do 6 měsíců od posledního dne předcházejícího účetního období. Pokud tedy účetní období skončilo 31. 12. 2022, účetní závěrka by měla být projednána do 30. 6. 2023.
Současně s účetní závěrkou se valné hromadě předkládá též návrh o naložení s hospodářským výsledkem. O samotné výplatě podílu na zisku a na jiných vlastních zdrojích rozhoduje statutární orgán. Toto rozhodnutí podléhá provedení tzv. balančních a insolvenčních testů, na základě kterých je možné posoudit, zda lze zisk vyplatit.

Dokumenty, včetně účetní závěrky a případně i výroční zprávy (pakliže ji společnost zpracovává), je následně potřeba uložit do sbírky listin, a to nejpozději do 12 měsíců od rozvahového dne.
Na základě novely rejstříkového zákona může nesplnění povinnosti zveřejnit účetní závěrku ve sbírce listin vést k uložení pokuty či dokonce ke zrušení společnosti bez likvidace. A to v případě, pokud společnost neuloží řádnou nebo mimořádnou účetní závěrku do sbírky listin za nejméně dvě po sobě jdoucí účetní období a zároveň se rejstříkovému soudu nepodaří společnost v této věci kontaktovat.
Na závěr, v souvislosti se schválením účetní závěrky valnou hromadou a rozhodnutím o naložení s hospodářským výsledkem, doporučujeme zkontrolovat, jestli má společnost zapsaného skutečného majitele v evidenci skutečných majitelů nebo zda tento zápis odpovídá skutečnosti. V opačném případě by dle zákona o evidenci skutečných majitelů mohlo dojít k zákazu výkonu hlasovacích práv společníků na valné hromadě a zákazu vyplacení podílu na zisku.
Rádi vám s uvedenými povinnostmi a potřebnou dokumentací pomůžeme, neváhejte se na nás obrátit.
E-mail: lenka.brummerova@accace.com
Telefon: +420 776 030 774
V nabídce našich služeb najdete:
- Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání a jiné zákonné povinnosti | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců | Převodní ceny | Procesní zastupování
- Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Automatizace smluvní dokumentace
- Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
- Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
- Poradenství pro startupy
- Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
- Zpracování mezd a personalistika: Zpracování mezd | Online docházkový portál | Personalistika a HR | Online mzdový a HR portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců
- RPA poradenství
- Accace Office: Moderní online kancelář | Sdílení a digitalizace dokumentů | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Hlídač insolvencí
- Online konzultace
- Balíčky služeb