Zpět na novinky
Whistleblowing: přehledně o ochraně oznamovatelů
Prohlédnout e-book
Mailchimp - subscribe form sidebar

Rozhodnutí o schválení účetní závěrky

5. května 2025
Tento článek je dostupný také v
angličtině

Také v letošním roce si vás dovolujeme informovat o povinnostech souvisejících se skončením účetního období. Jedná se o:

Schválení účetní závěrky
  • projednání a schválení účetní závěrky,
  • rozhodnutí o rozdělení zisku nebo vypořádání ztráty,
  • zveřejnění těchto dokumentů ve sbírce listin.

Řádná účetní závěrka by měla být projednána a schválena na valné hromadě společnosti nejpozději do 6 měsíců od konce účetního období. Pokud tedy účetní období skončilo 31. prosince 2024, účetní závěrka by měla být projednána do 30. června 2025.

Současně s účetní závěrkou se valné hromadě předkládá návrh na rozdělení zisku nebo vypořádání ztráty. O samotné výplatě podílu na zisku a jiných vlastních zdrojích rozhoduje statutární orgán. Tomuto rozhodnutí musí předcházet provedení tzv. balančních a insolvenčních testů, na základě kterých se posuzuje, zda je výplata zisku přípustná. Dokumenty, včetně účetní závěrky a případně i výroční zprávy (pokud ji společnost zpracovává), je následně potřeba uložit do sbírky listin, a to nejpozději do 12 měsíců od rozvahového dne.

U středních a velkých účetních jednotek je návrh na rozdělení zisku nebo úhradu ztráty povinnou součástí přílohy účetní závěrky. Pokud je tato informace v příloze obsažena, není nutné vyhotovovat samostatné rozhodnutí s návrhem na rozdělení zisku nebo vypořádání ztráty.

V případě, že společnost neuloží řádnou nebo mimořádnou účetní závěrku do sbírky listin za nejméně dvě po sobě jdoucí účetní období a zároveň se rejstříkovému soudu nepodaří společnost v této věci kontaktovat, hrozí společnosti uložení pořádkové pokuty (a to i opakovaně) případně až zrušení společnosti bez likvidace.

V této souvislosti rovněž doporučujeme ověřit, jestli má společnost řádně zapsaného skutečného majitele v evidenci skutečných majitelů a zda tento zápis odpovídá aktuálním skutečnostem. V opačném případě může dle zákona o evidenci skutečných majitelů dojít k sistaci (pozastavení výkonu) hlasovacích práv na valné hromadě společnosti, případně k nemožnosti vyplatit podíl na zisku.

Rádi vám s uvedenými povinnostmi a přípravou potřebné dokumentace pomůžeme, neváhejte se na nás obrátit.

Lenka Novotná
Corporate Services Consultant | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Napište nám
Lenka Brummerová
Corporate Services Manager | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Domluvit online schůzku
Whistleblowing: přehledně o ochraně oznamovatelů
Prohlédnout e-book
Mailchimp - subscribe form sidebar

Komplexní služby pro vaše podnikání

Soustřeďte se na jádro vašeho byznysu a administrativní, byrokratické a legislativní výzvy přenechte odborníkům. Podpoříme vás ve všech oblastech a obdobích vašeho podnikání.

V nabídce našich služeb najdete:

  • Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Spotřební a energetické daně | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Přeshraniční vysílání zaměstnanců | Převodní ceny | Procesní zastupování
  • Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Dědictví a nástupnictví | Automatizace smluvní dokumentace
  • Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
  • Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
  • Poradenství pro startupy
  • Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
  • Zpracování mezd a personalistika: Zpracování mezd | Online docházkový portál | Personalistika a HR | Online mzdový a HR portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců
  • ESG poradenství a reporting
  • RPA poradenství
  • Accace Office: Moderní online kancelář | Outsourcing administrativy | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Daňový hlídač | Hlídač insolvencí
  • Online konzultace
  • Balíčky služeb
Napište nám, co řešíte – rádi vám pomůžeme
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram