• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Email: czechrepublic@accace.com

Tel.: +420 222 753 480

Napište nám
Chci dostávat novinky
  • Naše pobočky
  • Všechny weby
    • Globální web (anglicky)
    • Globální web (německy)
    • Česká republika
    • Jihoafrická republika
    • Německo
    • Maďarsko
    • Polsko
    • Rumunsko
    • Ruská federace
    • Slovensko
    • Ukrajina
    • USA

Accace Česká republika

  • O nás
    • Kdo jsme
    • Případové studie
    • Accace Circle
    • Poznejte náš tým
    • Společenská odpovědnost
  • Služby
    • PORADENSTVÍ
    • Daňové poradenství
    • Právní poradenství
    • Transakční a finanční poradenství
    • Korporátní služby
    • Grantové poradenství
    • Online poradenský portál
    • OUTSOURCING
    • Účetnictví a reporting
    • Online účetní portál
    • Zpracování mezd a personalistika
    • Online mzdový a HR portál
    • Online docházkový portál
    • VZDĚLÁVÁNÍ
    • Open book management
    • Vzdělávací programy
    • Online školení
    • Odborná daňová, právní a finanční školení
  • COVID-19
  • Kariéra
    • Volné pozice
    • O nás
    • Naše hodnoty
    • Příběhy
    • Staráme se
    • V číslech
    • Pomáháme
  • Novinky
  • Akce
  • Naše pobočky

Změna přístupu ČSSZ k vydávání formulářů A1 | News Flash

17 Led 2018

Stáhněte si PDF

Změna přístupu ČSSZ k vydávání formulářů A1

Rádi bychom shrnuli základní principy určení příslušnosti k sociálnímu a zdravotnímu pojištění („SPZP“) při výkonu práce na území jiného členského státu a neoficiální změnu přístupu České správy sociálního zabezpečení („ČSSZ“), který jsme v této oblasti v poslední době zaznamenali.

Oblast SPZP je v Evropské unii harmonizována právními předpisy evropského společenství 1. Základním uplatňovaným pravidlem je princip „pay where you work“, tj. příspěvky na SPZP by měly být odváděny v té zemi, kde je činnost vykonávána (bez ohledu na délku). Z tohoto základního pravidla je možné požádat o výjimku; v případě, že činnost na území druhého státu nepřekročí 24 měsíců, je tato výjimka udělována automaticky (potvrzeno tzv. formulářem A1).

Dle dosavadní praxe se o formulář A1 nežádalo v případech krátkodobých pracovních cest ve formě účastí zaměstnanců na školení, veletrhu či teambuildingu v zahraničí. Tento postup potvrzovala i ČSSZ, která na svých webových stránkách uvádí, že „Ze zkušeností vyplývá, že v případě krátkodobých zahraničních služebních cest typu obchodní jednání, účast na konferenci, návštěva nebo účast na veletrhu či školení, kdy pracovník bude pobývat v jiném členském státě velmi krátkou dobu (zpravidla do jednoho týdne), není v zásadě nutné potvrzení o příslušnosti vystavovat.“

Jednalo se o praktický přístup, který zohledňoval administrativní náročnost vyřizování formuláře A1. Tento postup nicméně neměl oporu ani v lokální, ani v evropské legislativě.

V poslední době jsme se setkali s neoficiální informací ČSSZ, že v důsledku zpřísnění kontrol v oblasti vysílání zaměstnanců v jiných členských státech dochází ke změně postoje ČSSZ. Nově bude možné o formulář A1 žádat v případě jakéhokoliv vyslání do zahraničí bez ohledu na délku pobytu (stejný přístup je dle našich zkušeností aplikován např. na Slovensku).

V jakých situacích tedy můžete (a je doporučováno) o formulář A1 žádat? Jedná se například:

  • Dočasné přidělení zaměstnance k zaměstnavateli se sídlem v jiném členském státě;
  • Vyslání na zahraniční pracovní cestu za účelem výkonu práce;
  • Účast na zahraniční konferenci či školení;
  • Účast na mezinárodním teambuildingu.

Absencí formuláře A1 se zahraniční společnost, k níž byl zaměstnanec vyslán, vystavuje riziku pokut (za nelegální zaměstnání, neodvedení příspěvků na SPZP).

Aplikace tohoto „nového“ přístupu v praxi bude rovněž záviset na flexibilitě ČSSZ. V současné době jsou žádosti o certifikát A1 vyřizovány ve lhůtě cca 30 dnů, přičemž zaměstnanci mohou být vysláni na zahraniční pracovní cestu ze dne na den. Z tohoto důvodu doporučujeme, aby měl zaměstnanec při vyslání do zahraničí k dispozici alespoň orazítkovanou kopii podané žádosti o ­formulář A1.

O dalším vývoji této problematiky vás budeme informovat.

________________________________

1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 o koordinaci systému sociálního zabezpečení a (ES) č. 987/2009, kterým se provádí nařízení (ES) č. 883/2004.

Potřebujete poradit s přípravou žádostí o formulář A1?

KONTAKT

Andrea Schvábová
Tax Manager | Accace s.r.o.

Kateřina Hrůzová
Senior Tax Consultant | Accace s.r.o.
Tel: +420 222 753 480
E-mail: katerina.hruzova@accace.com

Další novinky

Zpráva o vztazích dle ZOK | News Flash

on 19 února 2021, in Aktuální novinky, News Flash, Právo a legislativa
Přečtete si více

Zdanění v České republice: Nejdůležitější sazby daní a odvodů | Infografika

on 18 února 2021, in Aktuální novinky, Daňové aktuality, Infografiky, Mzdy a personalistika
Přečtete si více

Převodní ceny v roce 2021 I e-book

on 28 ledna 2021, in Aktuální novinky, Daňové aktuality, eBooks
Přečtete si více

Co přináší daňový balíček 2021 fyzickým osobám v praxi? | News Flash

on 12 ledna 2021, in Daňové aktuality, Mzdy a personalistika, News Flash
Přečtete si více

Zpětné uplatnění daňové ztráty | News Flash

on 08 ledna 2021, in Daňové aktuality, News Flash
Přečtete si více

Kalendář daňových povinností pro podnikatele 2021

on 06 ledna 2021, in Aktuální novinky, Daňové aktuality, Infografiky
Přečtete si více

Změna cestovních náhrad od 1. ledna 2021 | News Flash

on 05 ledna 2021, in Aktuální novinky, Mzdy a personalistika, News Flash, Účetnictví
Přečtete si více

Novela daňového řádu 2021 – účinná již od ledna | News Flash

on 28 prosince 2020, in Daňové aktuality, News Flash
Přečtete si více

Daňový balíček 2021: Schváleno | News Flash

on 23 prosince 2020, in Daňové aktuality, Mzdy a personalistika, News Flash
Přečtete si více

Minimální, průměrná a zaručená mzda od 1. ledna 2021 | News Flash

on 22 prosince 2020, in Daňové aktuality, Mzdy a personalistika, News Flash
Přečtete si více

Daňový balíček 2021 po úpravách Senátu | News Flash

on 14 prosince 2020, in Daňové aktuality, Mzdy a personalistika, News Flash
Přečtete si více

Evidence skutečných majitelů – nové povinnosti na obzoru | News Flash

on 10 prosince 2020, in News Flash, Právo a legislativa
Přečtete si více

Tvrdý Brexit: dopad na uplatňování DPH a cla od 1. 1. 2021 | News Flash

on 07 prosince 2020, in Daňové aktuality, News Flash
Přečtete si více

Daňový balíček 2021: Přehled navrhovaných změn | News Flash

on 26 listopadu 2020, in Daňové aktuality, Mzdy a personalistika, News Flash
Přečtete si více

Druhá COVID vlna: Jakou podporu můžete čerpat? | News Flash

on 16 listopadu 2020, in COVID-19, Daňové aktuality, Mzdy a personalistika, News Flash
Přečtete si více

Pracovněprávní novinky související se zpřísněním protiepidemických opatření | News Flash

on 12 listopadu 2020, in COVID-19, Mzdy a personalistika, News Flash, Právo a legislativa
Přečtete si více

Praktický e-book k dovolené od 1. 1. 2021 I e-book

on 12 listopadu 2020, in Aktuální novinky, eBooks, Mzdy a personalistika, Právo a legislativa
Přečtete si více

Dopady Brexitu na pojistné od ledna 2021 | News Flash

on 10 listopadu 2020, in Daňové aktuality, Mzdy a personalistika, News Flash, Právo a legislativa
Přečtete si více

Nový liberační balíček pro podnikatele v oblasti činností zakázaných či omezených vládou | News Flash

on 19 října 2020, in COVID-19, Daňové aktuality, News Flash
Přečtete si více

Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a plánovaná novela pro rok 2021 | News Flash

on 14 října 2020, in Daňové aktuality, News Flash
Přečtete si více

Primary Sidebar

<< Zpět na novinky
Potřebujeme pouze váš email

Footer

O Accace Česká republika

Společnost Accace byla založena v roce 2006 v Bratislavě a hned o rok později vznikla kancelář v Praze, následována pobočkami v Brně a Ostravě. Od té doby jsme si na českém trhu vybudovali pozici významného poskytovatele poradenských a BPO služeb. Zaměstnáváme téměř 270 profesionálů a staráme se o více než 500 klientů různých velikostí, od lokálních podniků až po velké mezinárodní korporace. V rámci skupiny Accace máme již přes 600 odborníků, kteří poskytují komplexní služby více než 2 000 zákazníků.

O Accace Circle

Celosvětově působí Accace pod značkou Accace Circle, což je obchodní uskupení profesionálních poradců a poskytovatelů BPO služeb. Spojuje nás zápal pro věc a důraz na špičkovou kvalitu poskytovaných služeb. Globální zastoupení máme téměř ve 40 zemích a sdružujeme přes 2 000 profesionálů. Naše klientela čítá více než 10 000 zákazníků z různých oborů, převážně středně velkých firem a mezinárodních společností z žebříčku Fortune 500. Měsíčně zpracováváme zhruba 170 000 výplatních pásek.

Naše pobočky | Accace Circle

Naše služby

Daňové poradenství
Právní poradenství
Účetnictví a reporting
Zpracování mezd a personalistika
Transakční a finanční poradenství
Korporátní služby
Grantové poradenství

Naše online portály

Účetní portál
Mzdový a HR portál
Poradenský portál
Docházkový portál

Accace For People

Firemní kultura a vzdělávání

Kontakty

Naše pobočky
Napište nám
Přihlaste se k odběru newsletteru
Novinky
Kariéra


Sledujte nás

LinkedIn Facebook Instagram


Accace Circle

© Accace všechna práva vyhrazena  |  Odmítnutí odpovědnosti | Odmítnutí odpovědnosti – Newsroom  |  Politika cookies  |  Ochrana osobních údajů  |  Prohlášení ke GDPR

ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
DŮLEŽITÝM NOVINKÁM
ODBORNÝM INFORMACÍM

Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?

Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu.

Potřebujeme pouze váš email

Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.

Tato stránka používá cookies. Více o cookies.