Zpět na novinky
Zaměstnanecké benefity a zdanění zaměstnanců
Dočtete se v e-booku
Mailchimp - subscribe form sidebar

Novela zákona o DPH 2025 pod lupou | e-book

16. září 2024

Rok 2025 přinese zásadní změny v oblasti daně z přidané hodnoty, které mohou významně ovlivnit již zavedené DPH procesy ve vašem podnikání. Návrh novely zákona o DPH, jenž čeká na schválení v Poslanecké sněmovně, obsahuje úpravy, na které je třeba se včas nachystat.

V našem e-booku vám klíčové změny představíme a poradíme vám, jak se na ně co nejlépe připravit.

Stáhněte si náš e-book a buďte na změny připraveni

OPRAVY ZÁKLADU DANĚ A ZMĚNY V UPLATŇOVÁNÍ ODPOČTU

Změna lhůty pro uplatnění nároku na odpočet

Jednou z klíčových změn je zkrácení lhůty pro uplatnění nároku na odpočet DPH z tří let na dva roky od konce kalendářního roku, kdy nárok vznikl. Toto zkrácení lhůty se nevztahuje na přijatá plnění, u nichž má povinnost odvést daň jejich příjemce (v režimu přenesení daňové povinnosti).

Příklad: Český plátce DPH si nechal od dodavatele vyrobit etikety, které byly vyhotoveny a předány plátci 10. října 2025. Plátce si tak bude moci uplatnit nárok na odpočet z tohoto nákupu až do 31. prosince 2027.

Nárok na odpočet u osobních automobilů

Od 1. 1. 2024 došlo k důležité změně, která stanovuje maximální možný odpočet DPH na osobní automobily ve výši 420.000 Kč. Toto omezení se nově od 1. 1. 2025 přestane vztahovat na sportovní vozidla, pokud budou uvedena do provozu po tomto datu. Sportovní vozidla jsou specificky vymezena zákonem o provozu na pozemních komunikacích.  

Nadále platí, že omezení se nevztahuje na sanitky, pohřební vozy nebo vozidla určená například pro taxislužbu. Česká republika si toto omezení vyjednala jako výjimku, která platí do roku 2027. Po jejím skončení by mělo být omezení úplně zrušeno a plátci DPH si budou moci uplatnit odpočet v plné výši. Podrobnější informace k daňovým omezením u automobilů naleznete v tomto našem článku.

Vrácení odpočtu u závazků po splatnosti

V návaznosti na rozhodnutí Soudního dvora EU přináší novela zákona o DPH další významnou změnu, a tou je povinnost vrátit uplatněné DPH na vstupu z faktur, které nejsou uhrazeny do šesti měsíců od splatnosti. Dlužník má povinnost vrátit uplatněný odpočet, a to ve výši vypočtené z nezaplacené částky.

Příklad: Zákazník nakoupí zboží v hodnotě 9 000 Kč a uplatní DPH ve výši 1 890 Kč. Po šesti měsících ale uhradil pouze 7 800 Kč (tj. 80 % celkové částky), musí proto vrátit 20 % z původně uplatněné DPH, tedy 378 Kč (1 890 Kč * 0,20). Oprava se provádí v daňovém přiznání za období, kdy uplyne šest měsíců od splatnosti. Pokud dlužník později doplatí zbytek, může si DPH opětovně uplatnit.

Rozšíření množiny nedobytných pohledávek a související změny

V návaznosti na rozhodnutí SDEU byla v novele rozšířena množina situací, za kterých se již pohledávka považuje za nevymahatelnou a věřitel tak může přistoupit k opravě základu daně.

Zajímavé je zejména ustanovení, které zavádí možnost provést opravu základu daně u neuhrazených „drobných“ pohledávek do 10.000 Kč. Podmínkou bude, že věřitel musí dlužníka alespoň dvakrát písemně vyzvat k jejich úhradě. Zároveň celková hodnota pohledávek evidovaných za jedním dlužníkem nesmí překročit 20.000 Kč.

Pro mnoho společností také bude mít pozitivní dopad, že díky novele z definice dlužníka vypadlo, že musí být plátcem. Nově tedy bude možné provést opravu základu daně i u pohledávek za konečnými zákazníky, kteří nejsou plátci DPH, tj. u B2C transakcí.

Zákon bude nově také obsahovat ustanovení o tom, že věřitel může provést opravu daně i v případě, že přestal být plátcem. Rozhodující bude skutečnost, že byl plátcem DPH v době uskutečnění původního zdanitelného plnění.

Změna lhůty pro opravu základu daně

Poněkud překvapivé může být významné prodloužení lhůty pro opravy základu daně (opravy podle § 42 zákona o DPH), která se z dosavadních tří let prodlužuje na sedm let od původního uskutečněného plnění. Důvodem pro tuto změnu je zejména to, že systém již nevyhovuje nastavení současných obchodních vztahů, kdy doba na reklamaci plnění (a tedy i opravu základu daně) často přesahuje 3 roky a nebývá tak možné opravy základu daně provést.

Jelikož je oprava základu daně samostatným plněním, lhůta pro úpravu odpočtu je zachována a kupující tak o nárok na odpočet z provedených reklamací nepřijdou. Tato změna se netýká oprav výše daně (podle § 43 zákona o DPH – například z důvodu chyby) u kterých zůstává zachována lhůta pro opravu po dobu 3 let.

ZMĚNY SOUVISEJÍCÍ S NEMOVITOSTMI

Podstatná změna

Novela zákona o DPH přebírá s drobnou úpravou definici podstatné změny, kterou dříve obsahovala pouze Informace GFŘ o uplatňování DPH u nemovitých věcí. Tato definice bude nyní přímo součástí zákona a podstatnou změnou se bude rozumět taková úprava stavby, jejímž cílem je změna jejího využití nebo podmínek pro její obývání a která vede ke zvýšení hodnoty stavby o více než 30 % (doposud to bylo 50 %).

Osvobození dodání nemovitých věcí

Dodání nemovitostí je podle dosavadního znění zákona o DPH osvobozeno od daně po uplynutí pěti let od první kolaudace nebo od první kolaudace po podstatné změně. V návaznosti na judikaturu SDEU je tato pětiletá lhůta od 1. července 2025 nahrazena dvouletým časovým testem, který se bude aplikovat pouze na první dodání dokončené vybrané nemovitosti.

Tato změna reaguje na judikaturu SDEU, z níž vyplývá, že ke zdanění dodání dokončené nemovitosti má dojít pouze jednou. Poté, co je dokončen proces výstavby a nemovitost je dodána a následně užívána, má být její dodávání osvobozeno od daně. Tím ovšem není vyloučena možnost zdanění dodání nemovité věci po její podstatné změně.

V případě prvního dodání nemovité věci se tak osvobození uplatňuje po uplynutí dvou let po dokončení stavby či její podstatné změny. Druhé a další dodání nemovité věci je od DPH osvobozeno bez ohledu na datum uskutečnění transakce.

Nadále platí, že plátce má možnost volby zdanění dodání nemovité věci, které by bylo jinak osvobozené. Rovněž zůstává v platnosti pravidlo stanovující, že dani podléhají veškerá dodání před dokončením vybrané nemovité věci v rámci její „prvovýstavby“.

Majetek vytvořený vlastní činností

Plánovaná novela by měla z tuzemského zákona o DPH zcela vyjmout koncept dlouhodobého majetku vytvořeného vlastní činností. Tato změna je reakcí českého zákonodárce na aktuální přístup SDEU a NSS k problematice DPH a měla by přispět k harmonizaci s unijním právem a zároveň ke snížení administrativní zátěže některých plátců daně.

Současná úprava umožňuje při pořizování zboží a služeb přijatých v souvislosti s majetkem tvořeným vlastní činností, který bude po jeho dokončení využíván jak ke zdanitelné, tak k osvobozené činnosti, uplatnění plného nároku na odpočet DPH během výstavby. Odpočet se následně krátí až k okamžiku zařazení majetku do užívání. Tento postup po účinnosti novely již nebude možný. Krácení nároku na odpočet DPH z přijatých plnění souvisejících se zhotovením majetku vytvořeným vlastní činností bude nutné provádět již v okamžiku uplatnění odpočtu. Zároveň však nebude potřeba provádět žádné další úpravy odpočtu ke dni zařazení majetku do užívání.

ZMĚNY V REGISTRACÍCH K DPH

Období pro počítání obratu pro povinnou registraci plátce

Podle současného znění zákona o DPH platí, že se plátcem DPH stává osoba povinná k dani se sídlem v České republice, pokud její obrat v období nejvýše 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců (tedy např. od října 2023 – do října 2024) přesáhne 2 miliony Kč. Tato osoba pak musí podat přihlášku k registraci do 15 dnů od konce měsíce, ve kterém obrat překročila.

Nově se však zavádí počítání obratu na bázi kalendářního roku, tedy vždy od 1. ledna do 31. prosince daného roku. Dojde-li v tomto období k překročení obratu, stává se osoba povinná k dani plátcem od 1. ledna roku následujícího po překročení obratu. Hranice pro počítání obratu zůstává stejná, tedy 2 miliony Kč.

Pokud však obrat osoby povinné k dani do konce roku zároveň překročí i hranici 2 536 500 Kč, stává se plátcem DPH dnem následujícím po překročení této částky.

Obrat pro povinnou registraci plátce

Co se týče okamžiku, od kterého se osoba povinná k dani skutečně stává plátcem, ten novela značně komplikuje.

V případě, že podnikatel nebo společnost překročí v průběhu kalendářního roku obrat 2 miliony Kč, je povinen podat přihlášku k registraci do 10 pracovních dnů od jeho překročení. Tato lhůta se tedy významně zkrátí (za současného znění zákona musí osoba povinná k dani podat přihlášku k registraci do 15 dnů od konce kalendářního měsíce, ve kterém obrat překročila).

V přihlášce samotné pak bude mít 2 možnosti, od kdy bude k DPH zaregistrován. Buď si zvolí, že:

  • se chce stát plátcem dnem následujícím po dni, ve kterém jeho obrat v překročil částku 2 miliony Kč, nebo
  • tuto možnost nezvolí a stane se, v návaznosti na předchozí bod, plátcem od prvního dne následujícího roku (tedy vždy od 1. ledna).

Příklad: Společnost Ryzlink s.r.o. překročí 9. září 2025 obrat 2 miliony Kč a podá včas, tedy do 23. září 2025, přihlášku k registraci. V této situaci si Ryzlink s.r.o. může vybrat, zda chce být plátcem již i) od 10. září 2025 nebo až ii) od 1. ledna 2026.

Pokud se osoba povinná k dani vydá druhou cestou, pak tím její povinnosti nekončí. V návaznosti na změny DPH směrnice související s rozšířením režimu pro malé podniky se v zákoně zavádí další důležitá hranice ve výši 2 536 500 Kč. Pokud tedy osoba povinná k dani do konce roku překročí obrat ve výši 2 536 500 Kč (tedy cca 100 000 EUR), stává se plátcem dnem následujícím po překročení této částky.

Příklad: Společnost Veltlín s.r.o. překročí 8. srpna 2025 obrat 2 miliony Kč a podá včas, tedy do 22. srpna 2025, přihlášku k registraci, nicméně si na plátcovství chce ještě počkat až do 1. ledna 2026. Jelikož se jí ale daří, tak 19. listopadu 2025 dosáhne její obrat částky 2 536 500 Kč a stává se proto plátcem již od 20. listopadu 2025.

Přeshraniční režim pro malé podniky

Režim pro malé podniky je nepovinný režim, který mohou využít malé podniky, a to jak osoby povinné k dani se sídlem v jiném členském státě EU, které chtějí využít tento režim v České republice, tak osoby usazené v České republice, které chtějí využít režim pro malé podniky v jiném členském státě EU.

Zahraniční osoby tak budou mít nově možnost zaregistrovat se ve svém státě k tzv. přeshraničnímu režimu pro malé podniky, a tím se na ně budou vztahovat obdobné podmínky pro registraci jako na české subjekty. To ve zkratce znamená, že se stanou plátci DPH v České republice také až po překročení limitu pro povinnou registraci.

Osoby, které chtějí tento režim v České republice využít, musí kumulativně splnit následující podmínky:

  • jejich obrat v České republice nepřekročil hranici 2 milionů Kč,
  • obrat Evropské unie nepřekročil 100 000 EUR,
  • splňují další podmínky dané členským státem, ve kterém se do režimu pro malé podniky hlásí.

Obdobné podmínky platí i pro české osoby, které se budou do tohoto režimu hlásit v jiném členském státě. Ty budou, vedle obratu v Evropské unii, sledovat obrat v jiném členském státě.

Jak vyplývá z podmínek, novela přináší nové definice – např. obrat v Evropské unii, kterým se rozumí součet obratu v tuzemsku a obratů ve všech jiných členských státech. Obratem v jiném členském státě je pak obrat stanovený podle právních předpisů tohoto jiného členského státu.

Příklad: Italská společnost Brunello prodává zařízení malým podnikatelům a nadšencům. V České republice některé výrobky nakupuje od jiných výrobců a následně je rovnou prodá svým zákazníkům, kteří nejsou plátci DPH. Vznikla by jí proto povinnost se v České republice registrovat jako plátce DPH a z těchto prodejů odvádět lokální DPH.

Jelikož celkové obraty Brunella z prodejů v Itálii a zbytku EU nepřekročily za rok 2025 ani rok 2024 100 000 EUR, společnost se rozhodla, že se zaregistruje do režimu pro malé podniky a nebude se muset při prodejích uskutečněných na území České republiky registrovat k DPH.

Těmito změnami se odstraňuje stávající úprava, která způsobovala, že se podnikatelé z jiného členského státu stali při uskutečnění některých transakcí plátci DPH v ČR automaticky bez jakéhokoli limitu.

Podniky registrované v tomto režimu po registraci obdrží speciální DIČ s příponou -EX. Na úrovni Evropské unie by měl existovat registr obdobný VIES, kde si bude možné toto číslo ověřit. Plnění uskutečněná v tomto režimu budou osvobozena od DPH bez nároku na odpočet. To samozřejmě platí pouze v případě, že osoba, která využívá režim pro malé podniky, nepřekročila obrat pro povinnou registraci.

DALŠÍ NOVINKY V OBLASTI DPH

Změna přístupu ke zdanění vybraných služeb

Kritérium skutečného užití služby

Novela zákona o DPH přinese i drobné změny při stanovení místa plnění u poradenských, inženýrských, právních, účetních, bankovních a jiných podobných služeb poskytovaným fyzickým osobám ze třetích zemí.

Místo plnění v případě poskytnutí podobných služeb osobě nepovinné k dani se v současné době stanoví podle místa usazení odběratele. Nová úprava by měla zohledňovat místo skutečného užití služby. Nicméně podle nové úpravy, pokud budou tyto služby poskytnuty nepodnikající fyzické osobě pobývající mimo EU, bude se jednat o plnění podléhající české DPH.

Příkladem mohou být právní služby spočívající v zastoupení v rámci českého soudního řízení.

Vstupné na akce probíhající online

Další novinkou je daňové ošetření služeb souvisejících se zajištěním virtuálního přístupu na kulturní, sportovní, zábavní a jiné podobné akce osobám nepovinným k dani. Dosavadní úprava obsahuje specifické pravidlo pro stanovení místa plnění při poskytnutí podobných služeb bez ohledu na to, zda se jedná o virtuální účast, nebo o akci, kde jsou účastnici skutečně fyzicky přítomni. Novelizovaný zákon o DPH bude tyto případy rozlišovat.

Pokud se bude jednat o akci online, tedy zpřístupňovanou virtuálně, bude mít místo plnění v zemi, kde má odběratel služby svoje bydliště. Úprava nevirtuálních akcí se nemění.

Příklad: Italská ambasáda má v plánu v Praze uspořádat akci, která se týká propojení vína a umění. Tato akce je určená pouze pro italské publikum a již dlouhá léta se těší velké popularitě jak mezi vinaři a someliéry, tak i mezi umělci a běžnými občany, neboť témata jsou vždy velmi zajímavá. Akce bude nově možné se účastnit fyzicky i online, protože všechny přednášky budou přenášeny také virtuálně.

Veškeré vstupenky na offline účast, prodané jak nepodnikajícím fyzickým osobám, tak i podnikatelským subjektům, budou podléhat české DPH. U vstupenek na virtuální přednášky pak organizátoři musí rozlišovat prodeje:

  • fyzickým osobám, které uvedli jako místo pobytu Itálii – jejich vstupenky budou mít místo plnění v Itálii a pořadatel pak musí sledovat i další ustanovení pro prodej služeb na dálku,
  • právnickým osobám – tyto vstupenky budou prodávány bez DPH v režimu přenesení daňové povinnosti, neboť se jedná o standartní poskytnutí služby (B2B) s místem plnění ve státě příjemce.

Povinnost zvolit zástupce pro doručování a doručování e-mailem

Podle dat finanční správy v posledních letech významnou část DPH registrací tvoří žádosti osob ze třetích zemí. Často se ale stává, že tyto subjekty přestávají se správcem daně komunikovat, následně neplní své daňové povinnosti a neexistují právní nástroje, které by danou situaci účinně řešily.

Z tohoto důvodu budou mít firmy a podnikatelé ze třetích zemí nově povinnost si nejpozději při registraci k DPH (lze to samozřejmě i dříve) ustanovit zmocněnce pro doručování, který má ze zákona zpřístupněnou datovou schránku. Sankce za nesplnění této povinnosti bude činit 1 000 Kč za každý den, kdy společnost nebude mít ustanoveného zmocněnce.

Základ daně u bezúplatného dodání zboží a ve zvláštních případech

Určení základu daně při bezúplatném dodání zboží vždy vyvolávalo vášně a napjaté diskuse se záměrem základ daně co nejvíce snížit a odvést tak co nejnižší možnou daň. Ve snaze o výkladové sjednocení českého zákona o DPH s DPH směrnicí přináší novela jasné vymezení toho, jak se stanoví základ daně v případě bezúplatného dodání zboží.

Tyto postupy byly do současné doby uvedeny pouze v judikatuře SDEU a jejich shrnutí přímo v zákoně tak přinese určité zjednodušení.

Zákon nově upravuje, že při bezúplatném dodání zboží se kupní cena stanoví buď jako:

  1. kupní cena zboží se zohledněním opotřebení (tzv. zbytková hodnota zboží) nebo, pokud zboží subjekt nenakoupil a kupní cena tedy není známa, jako
  2. kupní cena obdobného zboží nebo, pokud kupní cenu obdobného či podobného zboží nelze určit, tak jako
  3. „výrobní cena“ (výše celkových nákladů).

Základ daně u bezúplatného dodání zboží a ve zvláštních případech

V některých případech zákon o DPH umožňuje stanovit i nižší základ daně, než je cena obvyklá. Běžně se s touto praxí setkáváme např. při odprodeji drobného majetku zaměstnancům za symbolickou cenu. V této oblasti pak novela přináší změnu ve vymezení množiny „blízkých osob“, u kterých plátce daně musí vždy stanovit cenu obvyklou. Nově bude potřeba stanovit cenu obvyklou jako základ daně při dodání nemovité věci zaměstnancům či osobám vykonávající činnost vyplývající z pracovněprávního nebo jemu podobného vztahu nebo osobám blízkým.

Stavby pro bydlení a sociální bydlení

Správné zařazení stavby má z pohledu DPH dopad na sazbu daně, která se aplikuje při:

  • poskytnutí stavebních nebo montážních prací prováděných na stavbách,
  • při dodání dokončené stavby.

Zákon o DPH již v definicích těchto staveb nebude odkazovat na stavební zákon, ale stavby se budou posuzovat podle zápisu v základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí (známý také pod zkratkou RÚIAN). Tato novinka se v zákoně o DPH projeví s odloženou účinností od 1. července 2025. V případě staveb pro sociální bydlení dále dochází ke změně způsobu výpočtu podlahové plochy pro účely DPH. Způsob výpočtu bude nově stanoven vyhláškou Ministerstva financí.

V souvislosti s výše zmíněnými stavbami budou do zákona o DPH promítnuty i další úpravy. Jedná se například o změnu charakteru stavby v důsledku provedených prací na nemovité věci. Důležitým dopadem je nutnost uplatnění základní sazby DPH v případě, kdy stavební či montážní práce změní účel příslušné stavby.

Chcete mít všechny daňové záležitosti pod kontrolou? Obraťte se na náš tým, rádi vám budeme v daňových otázkách nápomocni.

Zaměstnanecké benefity a zdanění zaměstnanců
Dočtete se v e-booku
Mailchimp - subscribe form sidebar
pushpinmap-markerdownloadcrosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram