Pracovní právo upravuje právní vztahy mezi zaměstnavateli a jejich zaměstnanci, definuje práva a povinnosti obou stran a upravuje i další oblasti týkající se zaměstnávání a zaměstnanosti. Mezi základní kameny pracovněprávních vztahů patří zejména zvláštní zákonná ochrana postavení zaměstnance, uspokojivé a bezpečné pracovní podmínky pro výkon práce, spravedlivé odměňování, rovné zacházení se zaměstnanci či zákaz diskriminace.
Naši právníci shrnuli základní pojmy českého pracovního práva do praktického průvodce. Zajímáte-li se o tuto oblast, stáhněte si náš e-book Pracovní právo a zaměstnanost – průvodce českou legislativou nebo zalistujte níže:

Vstup na český trh práce
Pro české občany
Není potřeba žádné pracovní povolení.
Pro cizince
- Cizinci ze zemí EU, Švýcarska a států EHP, ani jejich rodinní příslušníci, nepotřebují povolení k zaměstnání.
- Cizinci ze třetích zemí (s výjimkou některých zvláštních kategorií zaměstnanců, jako jsou držitelé povolení k dlouhodobému pobytu, studenti atd.) potřebují jedno z následujících druhů povolení:
Pracovněprávní vztahy
Pracovní poměr
V České republice existují dva typy pracovních smluv:
Práce mimo pracovní poměr
Zaměstnanec může také vykonávat práce mimo pracovní poměr, a to na základě jedné z dohod:
Zkušební doba
V pracovních smlouvách uzavřených dle českého práva může být zkušební doba sjednána:
Maximálně na 3 po sobě jdoucí měsíce u běžných zaměstnancůMaximálně na 6 po sobě jdoucích měsíců u vedoucích zaměstnancůZkušební doba nesmí přesáhnout polovinu sjednané doby pracovního poměru a musí být sjednána písemně nejpozději v den nástupu do práce.
Skončení pracovního poměru
Důvody
Pracovní poměr končí dle zákoníku práce následujícími způsoby:
- písemnou dohodou obou stran,
- výpovědí,
- výpověď musí být učiněna písemně a doručena druhé straně,
- zaměstnanec může dát zaměstnavateli výpověď z jakéhokoli důvodu nebo bez uvedení důvodu,
- zaměstnavatel může dát zaměstnanci výpověď jen ze zákonem stanovených důvodů, přičemž důvod musí ve výpovědi skutkově vymezit,
- zaměstnanci není možné dát výpověď v ochranné době (tj. v době, kdy je zaměstnanci pracovním právem poskytována zvýšená ochrana), například se jedná o těhotenství, mateřskou či rodičovskou dovolenou, dočasnou pracovní neschopnost nebo výkon veřejné funkce.
(Pozn.: I ochranná doba má však své podmínky, jež musí být naplněny. Zaměstnanci například není poskytována ochrana, když si pracovní neschopnost přivodí sám v důsledku své opilosti).
- okamžitým zrušením z důvodů uvedených v zákoníku práce,
- zrušením pracovního poměru ve zkušební době,
- uplynutím sjednané doby (v případě pracovního poměru na dobu určitou),
- uplynutím platnosti povolení k zaměstnání, zaměstnanecké či modré karty u cizinců, nebo v souvislosti s vyhoštěním nebo zrušením povolení k pobytu,
- úmrtím zaměstnance.
V některých specifických případech má zaměstnanec při skončení pracovního poměru nárok na odstupné.
Výpovědní doba
Pokud byla dána výpověď, pracovní poměr skončí uplynutím výpovědní doby. Výpovědní doba musí být stejná pro zaměstnavatele i zaměstnance.
Výpovědní doba činí nejméně 2 měsíce a lze ji prodloužit pouze na základě písemné dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Výpovědní doba počíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi.
Délka výpovědní doby je upravena odlišně u dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Není-li sjednáno jinak, je u těchto dohod výpovědní doba patnáctidenní a začíná dnem, v němž byla výpověď doručena druhé smluvní straně.
Pojistné a daň z příjmů
Zaměstnavatel v ČR je povinen odvádět měsíčně odvody na sociální a zdravotní pojištění a zálohy na daň z příjmu.
Pojistné hrazené zaměstnavatelem za každého zaměstnance
Pojistné hrazené zaměstnancem
Daň z příjmů fyzických osob
Příjmy fyzických osob se zdaňují 15% sazbou, a to do limitu základu daně ve výši 48násobku průměrné mzdy (tj. 1 935 552 Kč pro rok 2023).
Příjmy nad tuto hranici jsou zdaněny vyšší sazbou, která činí 23 %.
Pracovní doba a dovolená
Pracovní doba
40 hodin týdně je délka standardní týdenní pracovní doby, s výjimkou některých zaměstnanců. Pracovní doba je zpravidla rozvržena do pětidenního pracovního týdne. Zaměstnavatel se může se zaměstnancem dohodnout na práci na částečný úvazek.
12 hodin je maximální délka směny. Zaměstnavatel rozvrhne pracovní dobu a určí začátek a konec směn.
25 % průměrného výdělku je minimální příplatek ke mzdě, který zaměstnanci náleží jako odměna za práci přesčas, nebo příp. náhradní volno.
Zaměstnavatel může zavést mimo pravidelné rozvržení pracovní doby i rozvržení nepravidelné, pružné, nebo konto pracovní doby. Konkrétní situace a požadavky jsou stanoveny zákoníkem práce.
Nárok na dovolenou
Zaměstnanec v České republice má nárok čerpat volno za těchto podmínek:
Nejběžnější zaměstnanecké benefity
Mezi nejčastější benefity poskytované zaměstnancům patří:
- bonusy ve formě finančního ohodnocení,
- odborná školení, jazykové kurzy a školení pro osobní rozvoj,
- možnost práce z domova,
- další dny volna (dovolená navíc, studijní volno, sick days),
- slevy na firemní produkty,
- flexibilní pracovní doba,
- příspěvek na stravování,
- služební telefon,
- služební vozidlo nebo příspěvek na dopravu,
- příspěvky na pojištění,
- příspěvky na sport a rekreaci,
- občerstvení/nápoje na pracovišti.
Některé společnosti nabízejí zaměstnancům také přechodné ubytování nebo příspěvky na bydlení, rekreaci ve firemních provozovnách či příspěvky na dovolenou, nebo časové jízdenky zdarma na pravidelnou veřejnou dopravu.
Agenturní zaměstnávání a vysílání zaměstnanců
Agenturní zaměstnávání
Agentura práce dočasně přiděluje svého zaměstnance k výkonu práce pro klienta neboli uživatele, a to na základě dohody o dočasném přidělení uzavřené mezi agenturou a klientem. Jedná se o třístranný vztah, kdy zaměstnanec má pracovní poměr s agenturou práce, ale faktický výkon práce se odehrává u uživatele.
Agentura práce a klient jsou povinni zajistit, aby pracovní a mzdové podmínky dočasně přiděleného zaměstnance nebyly horší než ty, za nichž pracuje nebo by pracoval srovnatelný zaměstnanec uživatele.
Vysílání zaměstnanců a povinnost vybavit zaměstnance formulářem A1
Zaměstnavatel se sídlem v některém z členských států EU může v rámci poskytování služeb dočasně vyslat svého zaměstnance k výkonu práce na území České republiky. Český zaměstnavatel může rovněž v rámci poskytování služeb dočasně vyslat své zaměstnance vykonávat práci do zahraničí / zemí EU. V obou případech musí být pracovní poměr v souladu nejen s českými právními předpisy, ale i těmi evropskými.
Formulář A1 (Potvrzení o právních předpisech sociálního zabezpečení, které se vztahují na držitele) potvrzuje příslušnost osoby k systému pojištění/sociálního zabezpečení daného členského státu EU. V zásadě se na všechny zaměstnance vztahuje sociální zabezpečení v zemi, kde pracují, musí však mít u sebe zmiňovaný formulář A1.
Kontroly v zemích EU bývají přísné a v případě absence potřebného formuláře A1 mohou vystavit zaměstnance i zaměstnavatele nepříjemným situacím.
Pokud se jedná o vyslání krátkodobé (tj. na méně než 12 měsíců), musí být zohledněny a splněny základní podmínky pracovněprávní legislativy:
- maximální délka pracovní doby a minimální doba odpočinku,
- odměny, včetně např. příplatků za práci přesčas,
- bezpečnost a ochrana zdraví při práci,
- minimální délka dovolené za kalendářní rok,
- pracovní podmínky pro těhotné a kojící zaměstnankyně, zaměstnankyně do konce devátého měsíce po porodu, a také mladistvé zaměstnance,
- rovné zacházení se zaměstnanci, zákaz diskriminace,
- pracovní podmínky při agenturním zaměstnávání,
- podmínky ubytování zaměstnanců,
- náhrady cestovních výdajů.
Při dlouhodobém vyslání (tj. delším než 12 měsíců) je třeba zajistit, aby se na vyslaného zaměstnance vztahovaly všechny podmínky pracovního poměru hostitelské země, avšak s výjimkou podmínek týkajících se vzniku, změny a skončení pracovního poměru.
Právní úprava hostitelské země se neaplikuje, pokud je pro vyslaného zaměstnance výhodnější právní úprava v jeho domovském státě. Posouzení výhodnosti právní úpravy je vždy nutné učinit individuálně v každém daném případě.
Přehled platné legislativy
Základními prameny pracovního práva jsou tyto tři zákony:
- Zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů,
- Zákon č. 2/1991 Sb., Zákon o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů,
- Zák. č. 435/2004 Sb., Zákon o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.
Mezi další důležité předpisy, jimiž se řídí oblast pracovního práva, patří:
- Zákon č. 309/2006 Sb., Zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů,
- Zák. č. 251/2005 Sb., Zákon o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů,
- Zák. č. 73/2011 Sb., Zákon o Úřadu práce ČR, ve znění pozdějších předpisů,
- Zákon č. 187/2006 Sb., Zákon o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů,
- Zákon č. 329/2011 Sb., Zákon o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, ve znění pozdějších předpisů,
- Zákon č. 589/1992 Sb., Zákon o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů,
- Zákon č. 48/1997 Sb., Zákon o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů,
- Zákon č. 592/1992 Sb., Zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů,
- Zákon č. 326/1999 Sb., Zákon o pobytu cizinců na území České republiky, ve znění pozdějších předpisů,
- Zákon č. 118/2000 Sb., Zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, ve znění pozdějších předpisů.
V nabídce našich služeb najdete:
- Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání a jiné zákonné povinnosti | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců | Převodní ceny | Procesní zastupování
- Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Automatizace smluvní dokumentace
- Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
- Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
- Poradenství pro startupy
- Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
- Zpracování mezd a personalistika: Zpracování mezd | Online docházkový portál | Personalistika a HR | Online mzdový a HR portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců
- RPA poradenství
- Accace Office: Moderní online kancelář | Sdílení a digitalizace dokumentů | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Hlídač insolvencí
- Online konzultace
- Balíčky služeb