ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?
Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu .
Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.
Nemůžete se přihlásit? Zkuste tuto stránku.
Aktualizace článku z 11. 8. 2023
Konsolidační balíček, který přináší významné změny v oblasti daní a pojistného na zdravotním pojištění a sociálním zabezpečení, byl 22. listopadu 2023 podepsán prezidentem a následně 12. prosince 2023 vyhlášen ve Sbírce zákonů pod číslem 349/2023 Sb. Navrhovaná účinnost pro většinu změn skutečně vejde v platnost od 1. ledna 2024.
Jaké změny balíček přinese? Na co je třeba se od nového roku přepravit? Níže pro vás shrnujeme přehled těch nejdůležitějších změn za jednotlivé oblasti.
Dochází ke zvýšení sazby daně z příjmů právnických osob z 19 % na 21 %. Změna bude platit pro všechna zdaňovací období započatá po 1. 1. 2024.
Po účinnosti novely nebude již možné poskytnout tiché víno jako daňově uznatelný reklamní nebo propagační předmět do 500 Kč. Tiché i šumivé víno darované klientovi bude tedy bez ohledu na jeho hodnotu vždy nedaňovým nákladem.
Daňové odpisy ze vstupní ceny osobního vozidla nakoupeného pro firemní účely nad 2 mil. Kč budou daňově neúčinné. V případě pořízení vozidla prostřednictvím finančního leasingu bude daňová uznatelnost leasingových splátek rovněž limitována. Na straně pronajímatele se žádná omezení neuplatní. K opačné situaci bude docházet v případě operativního leasingu, kde k omezení daňové uznatelnosti dojde pouze na straně pronajímatele. Uvedená pravidla budou platit pro vozidla uvedená do stavu způsobilého k obvyklému užívání nebo u kterých bylo zahájeno užití jako předmětu finančního leasingu ve zdaňovacím období, jenž započalo 1. 1. 2024 či později.
Současné znění ustanovení § 30a zákona o daních z příjmů umožňuje použít mimořádné odpisy pouze pro majetek pořízený (resp. uvedený do užívání) do 31. 12. 2023. Návrh novely možnost využití mimořádných odpisů nadále neprodlužuje. Výjimkou jsou pouze bezemisní vozidla, u kterých bude možné mimořádné odpisy uplatnit až do konce roku 2028 (tj. u vozidel uvedených do užívání od 1. 1. 2024 do 31. 12. 2028). Stávající majetek, u něhož byly mimořádné odpisy již uplatněny, bude doodepsán dle dosavadních pravidel.
[Nové]:
Poplatníci budou mít možnost vést účetnictví v tzv. funkční měně, kterou může být euro, americký dolar nebo britská libra. Funkční měnou se rozumí měna ekonomického prostředí, ve kterém poplatník působí. Funkční měnu nebude možné však libovolně měnit. Změna bude možná pouze na počátku účetního, resp. zdaňovacího období. Přechod zpět na českou měnu bude možný pouze za podmínky, že dosavadní měna přestane být pro účetní jednotku funkční měnou. Daňovou povinnost by mělo být možné uhradit v korunách i cizí měně. Případné nedoplatky či přeplatky z kurzových rozdílů nebudou při úhradě vznikat.
[Nové]:
Nová úprava rovněž nabízí možnost vyloučit ze základu daně nerealizované (závěrkové) kurzové rozdíly a zahrnout je do základu daně až v momentu jejich realizace. Aby mohl poplatník daný režim využít, musí o této skutečnosti předem informovat správce daně. Daný přístup musí pak aplikovat na veškeré nerealizované kurzové rozdíly. Rozhodne-li se následně poplatník z daného režimu vystoupit, musí zpětně dříve nezdaněné kurzové rozdíly dodanit.
Podrobnější informace najdete v článku Kurzové rozdíly a změny ve zdanění.
Měsíční hranice pro uplatnění druhé sazby daně (23 %) se při kalkulaci záloh na daň ze závislé činnosti sníží ze současného čtyřnásobku průměrné měsíční mzdy na trojnásobek průměrné měsíční mzdy, tj. na částku 131 901 Kč (pro rok 2024 bude průměrná mzda podle Nařízení č. 286/2023 Sb. činit 43 967 Kč). V ročním úhrnu tak příjem do výše 1 582 812 Kč bude zdaněn sazbou 15 % a částka převyšující tuto hodnotu bude podléhat sazbě 23 %.
Příklad: Zaměstnanec, který bude mít příjem 2 000 000 Kč, odvede v roce 2024 z částky 1 582 812 Kč daň ve výši 15 % a ze zbylých 417 188 Kč daň ve výši 23 %. Dojde tak ke zvýšení jeho daňového zatížení následovně:
Sazba daně 15 % | 290 333 Kč | 237 422 Kč |
Sazba daně 23 % | 14 823 Kč Kč | 95 953 Kč |
Celková daňová povinnost | 305 156 Kč | 333 375 Kč |
Nyní je příjem z prodeje cenných papírů osvobozen od daně, pokud příjem nepřesáhne 100 tis. Kč (hodnotový test), nebo pokud doba mezi prodejem a nabytím cenného papíru přesahuje 3 roky (časový test). V případě příjmů z prodeje podílů platí pro osvobození časový test 5 let.
Od 1. ledna 2025 bude příjem z takových prodejů osvobozen pouze do výše 40 000 000 Kč na poplatníka za zdaňovací období. Částka přesahující tento limit bude podléhat zdanění. Proti zdanitelnému příjmu bude možné uplatnit výdaje související s příjmem, který není od daně osvobozen. Tj. pořizovací cenu, poplatky atd. Bude také možné uplatnit jako výdaj tržní hodnotu cenných papírů a podílů k 31. prosinci 2024, které byly nabyty před 1. lednem 2025, namísto jejich pořizovací ceny.
Od roku 2024 dojde ke zrušení či omezení daňových výhod, tj. slev na dani a odpočtů od základu daně. Konkrétně půjde o následující změny:
Dále bylo zrušeno osvobození nepeněžních darů zaměstnanci do 2 000 Kč poskytovaných dle FKSP (fond kulturních a sociálních potřeb). Dary, pokud nesplní některý z účelů uvedených v předchozím odstavci, budou vždy zdanitelným a zpojistnitelným příjmem. Pro zaměstnavatele však nepůjde o zásadní dopad, protože praktická aplikace osvobození byla již nyní velmi omezená.
V zákoně přibyde nové ustanovení, na základě kterého budou od daně a pojistného osvobozeny akce pořádané zaměstnavatelem pro zaměstnance a jejich rodinné příslušníky (např. mikulášské besídky, firemní večírky). Pro osvobození bude důležité, že je rozsah a forma obvyklá a přiměřená, tj. jako bylo poskytováno například doposud. Další podmínkou je, že se musí jednat o akce neveřejné.
V případě ostatních příjmů lze nově osvobodit příjmy do výše 50 000 Kč ročně. Toto platí pouze u stanovených druhů ostatních příjmů, jako např. příjmy z příležitostných činností, darů nebo příjmů z tombol a hazardních her.
Výše měsíčního nepeněžního příjmu zaměstnance při používání vozidla pro soukromé i služební účely bude u bezemisních vozidel činit 0,25 % z jejich pořizovací ceny.
Zaměstnanci začnou od roku 2024 odvádět jako součást příspěvků na sociální zabezpečení i nemocenské pojištění, a to ve výši 0,6 % ze svého vyměřovacího základu (hrubé mzdy). V současné době hradí nemocenské pojištění pouze zaměstnavatel. Pojistné na sociální zabezpečení na straně zaměstnance tak nově bude 7,1 % místo 6,5 %.
Dle stávající úpravy nepodléhají příjmy z dohod o provedení práce do 10 000 Kč odvodům na pojistné. Nově by měla vzniknout účast na nemocenském pojištění v případě:
Při překročení tohoto limitu bude muset zaměstnavatel odvádět pojistné na sociální zabezpečení i zdravotní pojištění, pokud nesplní oznamovací povinnost vůči okresní správě sociálního zabezpečení. Zaměstnanci se stanou plátci pojistného v případě, kdy nesplní vůči zaměstnavateli oznamovací povinnost, zaměstnavatel vůči nim splnil oznamovací povinnost a jsou určeni plátcem rozhodnutím okresní správy sociálního zabezpečení.
Na první z limitů (25 % průměrné mzdy) pak bude navázán limit pro uplatnění srážkové daně. Limit pro srážkovou daň se bude posuzovat zvlášť pro každého zaměstnavatele (nikoli tedy v součtu za všechny zaměstnavatele).
Tato změna měla být původně účinná od 1. ledna 2024, ale nakonec byla účinnost Poslaneckou sněmovnou odložena až na 1. červenec 2024.
Dále bylo schváleno postupné zvyšování minimálního vyměřovacího základu pro odvody pojistného na sociální zabezpečení ze současných 25 % průměrné mzdy na 40 % průměrné mzdy. Zvyšuje se také hranice základu daně pro výpočet odvodů pojistného ze stávajících 50 % na 55 % základu daně.
Nepeněžní benefity v oblasti kultury, vzdělávání, pořízení služeb a zboží od zdravotnických zařízení, rekreací a zájezdů atd., které jsou poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinným příslušníkům, budou nově osvobozeny od daně na straně zaměstnance pouze do poloviny průměrné měsíční mzdy za celý kalendářní rok.
Limit pro osvobození bude představovat v roce 2024 částku 21 983 Kč. Osvobození na straně zaměstnance do této částky se bude posuzovat u každého zaměstnavatele zvlášť. Pokud je tedy zaměstnanci poskytováno nepeněžní plnění od více zaměstnavatelů současně, limit bude posuzován u každého samostatně. Za zdanitelný a zpojistnitelný příjem zaměstnance bude považována částka, která přesáhne stanovený limit.
V souvislosti s touto změnou dojde k úpravě daňové (ne)uznatelnosti na straně zaměstnavatele. Daňová neuznatelnost na straně zaměstnavatele bude nově navázána na osvobození na straně zaměstnance. Tj. výdaje na nepeněžní plnění budou vždy daňově neuznatelné, budou-li současně osvobozené na straně zaměstnance. Nadlimitní benefity budou moci být na straně zaměstnavatele daňově uznatelné (nárok by měl vyplývat z interního předpisu, kolektivní smlouvy či pracovní smlouvy).
Od ledna 2024 dojde ke sjednocení daňového režimu všech forem stravování zaměstnanců – stravenek (jakožto stravování zajišťované jinými subjekty), peněžitého příspěvku na stravování, a také stravování poskytovaného jako nepeněžní plnění ke spotřebě na pracovišti zaměstnance (ev. vlastní stravovací zařízení). Daňově uznatelnými budou nově jednoduše výdaje vynaložené na naplnění práv zaměstnanců týkajících se jejich pracovních a sociálních podmínek (včetně stravování), která vyplývají z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele nebo smlouvy uzavřené se zaměstnancem. Dojde tak zároveň ke zrušení limitu pro daňovou uznatelnost na straně zaměstnavatele u stravenek.
U zaměstnanců bude osvobození příspěvku na stravování pro všechny formy stravování sjednoceno do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin (momentálně 107,10 Kč – pravděpodobně se změní). Na straně zaměstnance bude pro osvobození doplněna podmínka přítomnosti zaměstnance v práci, která trvá alespoň 3 hodiny (doposud tato podmínka byla pouze u daňové uznatelnosti na straně zaměstnavatele). U směn trvajících alespoň 11 hodin bude možné poskytnout dvojnásobnou výši. Částka nad příslušný limit bude zdanitelným příjmem zaměstnance, který podléhá pojistnému na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění (jak na straně zaměstnance, tak zaměstnavatele).
Novela prodlužuje dosavadní úpravu ohledně darů a dalších forem pomoci poskytované v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na Ukrajině i na rok 2023.
Současně dochází k prodloužení možnosti uplatnění limitu 30 % daňového odpočtu v případě darů (nejen na podporu Ukrajiny, ale i jiné účely) poskytnutých v průběhu roku 2023.
U příjmů osvobozených nebo nepodléhají zdanění v ČR dochází k zúžení jejich oznamovací povinnosti. Nově budou mít poplatníci povinnost oznámit příjmy z titulu licenčních poplatků a podílů na zisku bez ohledu na jejich hodnotu. A dále úrokové příjmy přesahující hranici 300 tisíc Kč měsíčně.
Povinnost oznamovat příjmy podléhající srážkové dani zůstává nadále zachována bez jakýchkoliv změn. Nová pravidla se budou aplikovat na příjmy plynoucí do zahraničí od 1. 1. 2024. Přechodná ustanovení však nabízejí možnost využít nové úpravy již pro příjmy za rok 2023.
V oblasti DPH přináší konsolidační balíček změnu zejména v sazbách daně. Místo současných tří sazeb (21 %, 15 % a 10 %) nově budou sazby pouze dvě, a to základní (21 %) a snížená (12 %). V návaznosti se také mění přílohy k zákonu o DPH a dochází k přesunu některých položek zboží a služeb do jiné sazby daně.
Poměrně zásadní změnou projdou stravovací služby. Ty sice budou nadále podléhat snížené sazbě daně, avšak s výjimkou podávání nápojů jiných než pitné vody. Veškeré nápoje podávané v restauracích (kromě pitné vody) tedy budou podléhat základní sazbě daně.
Nápoje vypadly i ze snížené sazby obecně a od roku 2024 proto budou podléhat základní sazbě daně. Výjimku budou mít jen tzv. vybrané mléčné nápoje, mezi než patří např. mléko, tekuté mléčné výrobky (např. podmáslí, jogurtové mléko, kefír či jiná kysaná nebo acidofilní mléka), rostlinné alternativy mléka, mléčné koktejly (shake).
Do základní sazby daně se od nového roku přesune následující zboží a služby:
Výrobky a služby, které nyní podléhají druhé snížené sazbě daně ve výši 10 %, budou od 1. 1. 2024 podléhat snížené sazbě daně ve výši 12 %, pokud nejsou přesunuty do sazby základní.
Ze základní do snížené sazby se přesouvá nepravidelná doprav osob. V praxi to znamená, že snížené sazbě daně bude podléhat i příležitostná osobní silniční doprava (např. autobusy objednané pro školní zájezdy) a zvláštní linková doprava (např. pravidelný autobusový svoz pro zaměstnanců společností).
Nově bude možné si při pořízení nového osobního automobilu (kategorie M1), který je dlouhodobým majetkem plátce, uplatnit DPH v maximální výši 420 tis. Kč (to odpovídá základu daně 2 mil. Kč). Do limitu pro uplatněný odpočet se započítává také nárok na odpočet z technického zhodnocení vozidla.
Tato úprava se nevztahuje na sanitní a pohřební vozidla nebo vozidla pořízená za účelem provozování silniční motorové přepravy na základě koncese (zpravidla se bude týkat taxi služeb) a dále na vozidla, která jsou pořízená jako zboží.
Novela zároveň přináší nové ustanovení § 71i, které zavádí osvobození při dodání knih a dalších tiskovin a obdobných služeb (jako např. e-knihy, půjčování nebo nájem knih). Aby se toto osvobození s nárokem na odpočet mohlo uplatnit, musí být splněny zákonné požadavky na knihy (např. reklama nesmí tvořit více než 50 % obsahu nebo že kniha nesmí převážně sestávat hudebního zvukového obsahu atp.) a zároveň kniha nemůže být osvobozená podle jiného ustanovení zákona o DPH.
S účinností této novely se bude osvobození zároveň vztahovat i na pořízení nebo případný dovoz knih.
V oblasti spotřebních daní se zákonodárci snažili identifikovat co nejvíce zdraví škodlivých produktů. Nově se tak zavádí daň z ostatních tabákových výrobků, kterými jsou např. šňupací a žvýkací tabák, a z výrobků souvisejících s tabákovými výrobky, např. e-cigarety nebo nikotinové sáčky. Na tyto výrobky se pak budou vztahovat obdobná opatření jako třeba u cigaret, a to včetně značení tabákovou nálepkou.
Daň z lihu, cigaret, tabáku a doutníků se pro rok 2024 zvyšuje o 10 %. Naopak sazba daně u tabáku do vodních dýmek bude mírně snížena.
Novela dále zvyšuje hodnotu zajištění daně z lihu pro provozovatele jednoho daňového skladu o 10 mil. Kč a pro provozovatele více daňových skladů o 30 mil. Kč.
Zásadní změnou je zrušení osvobození minerálních olejů používaných pro metalurgické a mineralogické procesy. Zrušení tohoto osvobození se uplatní také na elektřinu, plyn a pevná paliva.
V rámci konsolidace veřejných rozpočtů navrhuje novela zvýšení sazeb daně z nemovitých věcí až na dvojnásobek.
Počínaje rokem 2025 by mělo docházet k automatické valorizaci daňové povinnosti prostřednictvím inflačního koeficientu. Růst inflačního koeficientu bude v zákoně zastropován, aby jeho výše nevzrostla o více než pětinu aktuální hodnoty. V případě deflace ke snížení koeficientu nedojde. Inflační koeficient nebude uplatněn u daně ze zemědělských pozemků, neboť zde je již vliv inflace reflektován prostřednictvím průměrné ceny pozemků stanovených vyhláškou.
S vašimi daněmi vám rádi pomůžeme. Neváhejte se obrátit na náš tým daňových poradců.
Daňové poradenství | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců | Převodní ceny | Spotřební a energetické daně |Procesní zastupování | Transakční poradenství | Online poradenský portál | Odborná daňová, právní a finanční školení
Naše služby si můžete jednoduše objednat také prostřednictvím e-shopu: