Zpět na novinky
Novela zákoníku práce
Dočtete se v e-booku
Mailchimp - subscribe form sidebar

5 výzev, kterým čelí HR oddělení českých společností

24. května 2024

Co momentálně nejvíce pálí „HR lidi“? Na to jsme se zeptali kolegů, kteří u klientů denně řeší problematiku pracovního práva, personalistiky, mezd, vzdělávání či firemní kultury. Přinášíme vám jejich odpovědi včetně tipů, jak ožehavé problémy řešit.

Zákoník práce a jeho neustálé změny

Stálicí, kterou nejvíce řeší klienti Accace na poli pracovního práva, je adaptace na časté změny legislativy. Sotva jsme si zvykli na poslední novelu Zákoníku práce se změnami pro „dohodáře“, práci na dálku či elektronické uzavírání dokumentů, už nás čeká novelizace další.

„Od 1. ledna 2025 se chystá nová novela, která by měla umožnit samorozvrhování směn, prodloužit zkušební dobu, umožnit vyplácet mzdu v jiné než české měně, změnit běh výpovědní doby a další,“ upozorňuje advokát Karel Ryšavý.

Jak udržet HR tým informovaný a připravený reagovat na nové výzvy? Osvědčuje se jak důraz na individuální vzdělávání HR specialistů, tak organizace interních školení a workshopů. Nezbytná je spolupráce s odborníky v oboru pracovního práva, kteří dokážou poradit i s nejednoznačnými či okrajovými záležitostmi.

Práce na dálku

To, co byl dříve výjimečný benefit, se v posledních letech stalo standardem. Z různých výzkumů vyplývá, že v Česku pracuje alespoň občas z home office až čtvrtina zaměstnanců. Výzvami v této oblasti je především definice pracovních podmínek a zajištění bezpečnosti práce.

„Abyste mohli umožnit zaměstnancům práci na dálku, je třeba k tomu připravit dokumentaci – dohodu o práci na dálku a interní směrnici, kde stanovíte podrobnosti,“ uvedl Karel Ryšavý.

Potřebujete radu v pracovněprávní záležitosti? Objednejte si konzultaci přes náš e-shop.

Digitalizace pracovněprávních dokumentů

Dáme-li si do souvislosti možnost uzavírat pracovní smlouvy elektronicky a stoupající oblibu práce na dálku, je zřejmé, že digitalizaci pracovněprávních dokumentů se již nevyhnou ani největší milovníci papíru.

A není to jen o podepisování pracovních smluv a dodatků. V současné době umíme digitalizovat celou pracovněprávní agendu. Můžete tak uzavírat i ukončovat pracovní poměry elektronicky.

„Nejpraktičtější je to v případě, že máte jednatele nebo jinou podepisující osobu v zahraničí. Vždy budete používat jen aktuální znění dokumentů a vše bude archivované na jednom místě. Ušetříte tak čas strávený administrativou a budete jej moci věnovat činnosti s větší přidanou hodnotou,“ vysvětlil Karel Ryšavý.

Udržení motivace a angažovanosti zaměstnanců

Podle výzkumného institutu Gallup je celosvětově jen 21 % zaměstnanců v práci angažovaných, v Evropě je to jen 13 %. Naopak 59 % zaměstnanců (72 % v Evropě) patří mezi neangažované – postihl je fenomén označovaný jako quiet quitting, což znamená nedělat víc, než je v popisu práce (nebo chcete-li „pracuji jen do výše svého platu“).

Co s tím? V Accace se nám osvědčil trojlístek měření – cíle – komunikace. „Jakékoli vzdělávaní a rozvoj musí dávat smysl a je potřeba s tímto pracovat i v cílech,“ říká ředitelka vzdělávání a rozvoje Accace Outsourcing Janka Pacinová. Zaměstnanec, který ví, jaké jsou cíle a hodnoty firmy, se s nimi může snáze ztotožnit, a chápe, jak může k jejich naplnění sám přispět. Přebírá pak sám zodpovědnost za svůj rozvoj.

Měření sociálního prostředí a spokojenosti zaměstnanců

Angažovanost a motivace přímo souvisí s kvalitou sociálního prostředí společnosti. Tu si můžete snadno změřit online nástrojem SocioRating a s výsledky dále pracovat.

„Dozvíte se, nakolik se vaši lidé s organizací identifikují, a změříte spokojenost zaměstnanců. Zároveň si ověříte, do jaké míry se vám podařilo vytvořit prostředí podporující inovace, zvyšující vzájemnou důvěru a odpovědnost za to, co organizace dělá navenek i dovnitř. Ale také, jak lidé hodnotí styl vedení a organizaci práce, firemní kulturu, hodnoty, komunikaci a další,“ vysvětluje produktová manažerka Kateřina Novotná.

Na základě měření pak můžete pracovat na kritických oblastech, které ovlivňují angažovanost a motivaci zaměstnanců, ať už interně nebo za pomoci externího konzultanta.

Jak přesně funguje SocioRating, se dozvíte v podrobném e-booku.

Ať už jsou pro vás hlavní výzvou otázky z oblasti pracovního práva, řešíte vzdělávání zaměstnanců nebo spíše daňové aspekty zaměstnávání, naši odborníci jsou připraveni se vám plně věnovat.

Novela zákoníku práce
Dočtete se v e-booku
Mailchimp - subscribe form sidebar
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram