Zpět na novinky
Mailchimp - subscribe form sidebar

Jak v současné době podnikat na Ukrajině, lze ji ještě považovat za slibnou destinaci?

25. února 2015

Minulý týden jsem navštívil naši pobočku v Kyjevě. Hlavním cílem mé cesty bylo vidět tamní situaci na vlastní oči, abych se mohl rozhodnout, jak nejlépe pokračovat v podnikání na Ukrajině. Nechtěl jsem se spoléhat na názory ostatních, které jsem si mohl přečíst v novinách, ale chtěl jsem zažít místní atmosféru sám na vlastní kůži, abych si mohl vytvořit vlastní názor. Stejně jako další společnosti působící na Ukrajině jsme byli tamější situací zasaženi a mnoho našich klientů opouští ukrajinský trh. Jak se můžeme tuto situaci uchopit a využít? A je to vůbec možné? Doufal jsem, že osobní setkání s našimi klienty, kolegy a obchodními partnery mi umožní najít na tyto otázky odpověď.

Když jsem se doma rodině zmínil, že letím do Kyjeva, moje dcera začala plakat „Tati, nejezdi tam, zastřelí tě.“ Bylo velmi těžké ji přesvědčit, že se nemusí bát, když to jediné, co slyší každý den, jsou zprávy o lidech, kteří umírají během ukrajinského konfliktu. Takže jak dopadla moje cesta a jaké jsou odpovědi na mé otázky?

Letěli jsme z Vídně v téměř prázdném Boeingu (bylo v něm celkem asi 19 lidí + posádka). Tyto lety bývaly dřív plně obsazené… Přistáli jsme v Kyjevu Borispolu u zbrusu nové odbavovací haly, která byla v podstatě opuštěná.

Kyjev sám o sobě vypadal vcelku normálně – jen prázdné letadlo a vylidněné letiště napovídaly, že něco není v pořádku. Město bylo osvíceno neony a nikde nebylo ani stopy po tom, co se v současné době na Ukrajině děje.

Ale mohli jste cítit rozdíl, když jste promluvili s místními lidmi. Jejich nálada je pochmurná – téměř každý ztratil během konfliktu někoho blízkého – příbuzné, přátelé, přátelé přátel… Díky oslabené hřivně ceny rostou a reálná hodnota platů klesá, což každý pociťuje.

Abych to zkrátil – situace se rychle nezlepší a nezlepší se ani v nejbližší dohledné budoucnosti. I když se letos podaří utišit zbraně, opravdové oživení ekonomiky potrvá roky. Co z tohoto skutečně vzejde a jak dlouho bude trvat ozdravení ekonomiky, je otázka hodná křišťálové koule.

Domnívali byste se, že více než 20 let zkušeností v oblasti řízení mezinárodních podniků a řešení tolika různých kulturních a právních odlišností Vás dokážou na podobnou situaci připravit. Ale pravda je taková, že si nikdy nedovedete představit, jak těžké je sledovat bídu a utrpení, které obklopují místní podnikatelské prostředí, a nejistotu, které každodenně čelí místní pracující lidé. Přesto všichni dále pokračují ve svých životech, přizpůsobují se novému světu, a stejně tak musí i naše podnikání.

A co bychom tedy měli dělat s naším podnikáním na Ukrajině za těchto podmínek?

Mnoho společností se již rozhodlo svoje podnikatelské aktivity na Ukrajině ukončit a začaly zde svoje podniky likvidovat. Právě pomoc našim klientům s likvidací jejich společností na Ukrajině je nyní naší nejvíce vzkvétající součástí podnikání v této oblasti. Avšak likvidace společnosti je zdlouhavý proces.

Existuje také mnoho poskytovatelů, kteří nabízí speciální službu – odkoupí od Vás společnost, změní název i generálního ředitele a následně se „postarají“ o Vaši společnost. Tato služba je mnohem levnější a rychlejší než likvidace, ale co obvykle „postarat se“ o společnost znamená? Někdo z ulice (docela často i obyčejný bezdomovec) je jmenován generálním ředitelem společnosti, přestanou se plnit fiskální a právní povinnosti společnosti a společnost se nechá vyhnít. Ukrajinské finanční orgány se v poslední době začaly na tyto případy zaměřovat a prošetřovat je. Nevěřím, že jakýkoliv seriózní vlastník nebo představenstvo by ponechalo své dceřiné společnosti na Ukrajině tomuto osudu, který je spjatý s tak nepředvídatelnými riziky a šancí poškodit si dobré jméno v budoucnu.

Proto jsme začali pro tyto podniky nabízet novou speciální službu – „hibernaci“ společnosti. Chceme pomoci našim klientům minimalizovat náklady spojené s uskutečňováním jejich podnikatelských aktivit na Ukrajině, postaráme se o účetní, daňové a právní aspekty jejich podnikání a udržíme jejich společnost v dobrém stavu i v tomto těžkém období. Jakmile se situace začne zlepšovat, klient může „probudit“ svou společnost a začít opět tam, kde před tím skončil. Jedná se o nákladově efektivní řešení, které má jednu důležitou výhodu – nepoškozuje dobré jméno společnosti na ukrajinském trhu ani před místními finančními úřady.

Mnoho manažerů se nyní pravděpodobně rozhoduje, jaký má být jejich další krok na tomto trhu. Ať už rozhodování o budoucnosti Vašeho podnikání na Ukrajině dopadne jakkoliv, přeji Vám hodně štěstí. Také mě, prosím, neváhejte kontaktovat, ke sdílení Vašich zkušeností s tímto obtížně uchopitelným trhem.

Doufám, že ztráty na životech přestanou přibývat co nejdříve a že Ukrajina bude mít kompetentní a důvěryhodné vůdce, kteří vyvedou zemi z aktuální neuspokojivé situace. Ukrajinci si opravdu zaslouží lepší vyhlídky do budoucna.

Jiří Majer
CEO Accace Group
 
 
Mailchimp - subscribe form sidebar
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram