ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?
Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu .
Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.
Nemůžete se přihlásit? Zkuste tuto stránku.
Rádi bychom vás informovali, že od roku 2020 dochází k významným změnám v uplatnění DPH u přeshraničního obchodování se zbožím v rámci EU. Jedná se o přechodná opatření, tzv. „rychlé záplaty“ (dále také „quick fixes“), která budou platit do doby, než bude v rámci EU zaveden definitivní systém DPH.
V souvislostí s novelou směrnice EU o DPH měly od 1. ledna 2020 všechny členské státy EU povinnost implementovat quick fixes do své národní legislativy. Tyto „rychlé záplaty“ mají přispět ke sjednocení a zjednodušení DPH pravidel v obchodování se zbožím v rámci EU.
Quick fixes se týkají:
Novela českého zákona o DPH v souvislosti s „quick fixes“ postoupila v prosinci 2019 do 2. čtení v Poslanecké sněmovně. Její účinnost tak lze očekávat od 1. dubna 2020.
Novinky v oblasti DPH pro rok 2020 představují jedny z nejzásadnějších změn posledních let. Jde o úpravy, které postihnou všechny výrobní a obchodní společnosti uskutečňující dodání a pořízení zboží v rámci EU.
Pro správné nastavení a ošetření přeshraničních transakcí je třeba mít na paměti vzájemnou provázanost změn, které quick fixes přináší. V úvahu je také třeba brát související judikaturu Soudního dvora EU.
Doporučujeme věnovat pozornost následujícím tématům:
Režim konsignačních (call-off) skladů projde významnými změnami účinnými v celé EU. Použití nového režimu bude navíc, při splnění všech podmínek konsignačního skladu, povinné. Změnám tedy věnujte pozornost i v případě, že neuvažujete o aplikaci zjednodušeného postupu.
Při obchodování se zbožím v rámci přeshraničních řetězových dodávek je třeba jednotlivá plnění v řetězci důkladně analyzovat a následně určit, zda mají povahu lokální dodávky či představují „pohyblivou“ přeshraniční transakci, které může být přiznáno osvobození od DPH. Klíčovou roli hraje také sjednání podmínek INCOTERMS. Jejich nastavení je třeba věnovat pozornost v souvislosti s novými pravidly pro „přiřazování přepravy“, která mají za cíl jednoznačně určit povahu transakce v řetězci. Právě nevhodně nastavené dodací podmínky v kombinaci s nesprávným posouzením povahy jednotlivých transakcí má za následek chybné ošetření dodávky z pohledu DPH, které je často předmětem doměrků ze strany finanční správy.
Dochází ke zpřísnění podmínek pro osvobození při dodání zboží do jiného členského státu EU. Pro uplatnění osvobození bude nutné, aby prodávající ve vymezeném okamžiku disponoval platným DIČ odběratele a transakci rovněž řádně vykázal v souhrnném hlášení.
Při prokazování dopravy zboží dodaného do jiného členského státu EU bude platit vyvratitelná domněnka, že doprava je prokázána, pokud bude mít osoba uplatňující osvobození od daně k dispozici doklady požadované Nařízením Rady EU. V některých případech tak může prokázání přepravy působit plátcům značné potíže.
Výše uvedená témata s vámi naši odborníci na DPH rádi blíže prodiskutují. V případě dotazů se na nás, prosím, neváhejte obrátit.
Daňové poradenství | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců | Převodní ceny | Spotřební a energetické daně |Procesní zastupování | Transakční poradenství | Online poradenský portál | Odborná daňová, právní a finanční školení
Naše služby si můžete jednoduše objednat také prostřednictvím e-shopu: