Zpět do poradny
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Zahájení podnikání jako OSVČ | Poradna

7. listopadu 2022

Jak zahájím podnikání jako OSVČ? Kde všude je potřeba se zaregistrovat? Je potřeba vést účetnictví nebo daňovou evidenci?

Zahájení podnikání OSVČ a potřebná registrace na úřadech

Pokud chce fyzická osoba začít podnikat jako osoba samostatně výdělečně činná („OSVČ“), musí si ve většině případů nejprve zajistit živnostenské oprávnění. U některých činností, například nezávislá povolání, autorské činnosti a další, potřeba živnostenského oprávnění není, viz § 7 odstavec 1, 2 Zákona o daních z příjmů. Živnosti se dělí na ohlašovací (volné, vázané a řemeslné) a koncesované. U ohlašovacích živností je možné začít podnikat na základě prostého ohlášení na živnostenský úřad, s příp. doložením oborné způsobilosti u vázaných a řemeslných činností. U koncesovaných živností je třeba získat povolení/splnit příslušné požadavky.

Vyplněním jednotného registračního formuláře v rámci vyřizování živnostenského oprávnění se lze zaregistrovat a ohlásit zahájení činnosti na veškeré potřebné instituce, jako je:

  • živnostenský úřad (získání živnostenského oprávnění),
  • finanční úřad (registrace k dani z příjmů),
  • zdravotní pojišťovna,
  • správa sociálního zabezpečení.

V případě, že není vyplněn jednotný registrační formulář, je nutné zahájení samostatně výdělečné činnosti oznámit na jednotlivé úřady a instituce zvlášť.

Vedení účetnictví, daňové evidence, výdaje paušálem, paušální daň

Účetnictví musí vést ze zákona pouze právnické osoby. OSVČ mají povinnost jen tehdy, pokud jejich obrat za předchozí rok přesáhl 25 milionů Kč nebo jsou zapsány do obchodního rejstříku, jsou společníky ve firmě, kde alespoň jeden další společník vede účetnictví, ukládá jim to zvláštní právní předpis nebo se rozhodnou vést ho dobrovolně.

Daňovou evidenci musí vést OSVČ, pokud chtějí uplatňovat skutečné výdaje v přiznání k dani z příjmu.

V případě uplatňování výdajů paušálem je potřeba evidovat pouze příjmy, nikoliv výdaje (pokud není podnikatel plátcem DPH). Možná procentuální výše paušálu se pak odvíjí podle oborů podnikání.

Pokud OSVČ má příjmy nižší než milion korun ročně, může se registrovat do systému paušální daně. Každý měsíc se odvede částka, která v sobě obsahuje daň z příjmu a zálohy na sociální i zdravotní pojištění. V tomto případě není nutné podávat daňové přiznání. Od roku 2023 očekáváme změny podmínek tohoto režimu.

Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Komplexní služby pro vaše podnikání

Soustřeďte se na jádro vašeho byznysu a administrativní, byrokratické a legislativní výzvy přenechte odborníkům. Podpoříme vás ve všech oblastech a obdobích vašeho podnikání.
  • Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců | Převodní ceny | Procesní zastupování
  • Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Automatizace smluvní dokumentace
  • Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
  • Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
  • Poradenství pro startupy
  • Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
  • Zpracování mezd a personalistika: Zpracování mezd | Online docházkový portál | Personalistika a HR | Online mzdový a HR portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců
  • RPA poradenství
  • Accace Office: Moderní online kancelář | Outsourcing administrativy | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Daňový hlídač | Hlídač insolvencí
  • Online konzultace
  • Balíčky služeb
Napište nám, co řešíte – rádi vám pomůžeme
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram