Zahájení podnikání OSVČ a potřebná registrace na úřadech
Pokud chce fyzická osoba začít podnikat jako osoba samostatně výdělečně činná („OSVČ“), musí si ve většině případů nejprve zajistit živnostenské oprávnění. U některých činností, například nezávislá povolání, autorské činnosti a další, potřeba živnostenského oprávnění není, viz § 7 odstavec 1, 2 Zákona o daních z příjmů. Živnosti se dělí na ohlašovací (volné, vázané a řemeslné) a koncesované. U ohlašovacích živností je možné začít podnikat na základě prostého ohlášení na živnostenský úřad, s příp. doložením oborné způsobilosti u vázaných a řemeslných činností. U koncesovaných živností je třeba získat povolení/splnit příslušné požadavky.
Vyplněním jednotného registračního formuláře v rámci vyřizování živnostenského oprávnění se lze zaregistrovat a ohlásit zahájení činnosti na veškeré potřebné instituce, jako je:
- živnostenský úřad (získání živnostenského oprávnění),
- finanční úřad (registrace k dani z příjmů),
- zdravotní pojišťovna,
- správa sociálního zabezpečení.
V případě, že není vyplněn jednotný registrační formulář, je nutné zahájení samostatně výdělečné činnosti oznámit na jednotlivé úřady a instituce zvlášť.
Vedení účetnictví, daňové evidence, výdaje paušálem, paušální daň
Účetnictví musí vést ze zákona pouze právnické osoby. OSVČ mají povinnost jen tehdy, pokud jejich obrat za předchozí rok přesáhl 25 milionů Kč nebo jsou zapsány do obchodního rejstříku, jsou společníky ve firmě, kde alespoň jeden další společník vede účetnictví, ukládá jim to zvláštní právní předpis nebo se rozhodnou vést ho dobrovolně.
Daňovou evidenci musí vést OSVČ, pokud chtějí uplatňovat skutečné výdaje v přiznání k dani z příjmu.
V případě uplatňování výdajů paušálem je potřeba evidovat pouze příjmy, nikoliv výdaje (pokud není podnikatel plátcem DPH). Možná procentuální výše paušálu se pak odvíjí podle oborů podnikání.
Pokud OSVČ má příjmy nižší než milion korun ročně, může se registrovat do systému paušální daně. Každý měsíc se odvede částka, která v sobě obsahuje daň z příjmu a zálohy na sociální i zdravotní pojištění. V tomto případě není nutné podávat daňové přiznání. Od roku 2023 očekáváme změny podmínek tohoto režimu.
E-mail: katerina.hruzova@accace.com
Telefon: +420 725 904 377
E-mail: eliska.blazkova@accace.com
Telefon: +420 222 753 480
Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání a jiné zákonné povinnosti | DPH poradenství | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců | Převodní ceny | Procesní zastupování | Transakční poradenství | Online poradenský portál | Odborná daňová, právní a finanční školení
Naše služby si můžete jednoduše objednat také prostřednictvím e-shopu: