Zasílání obchodních sdělení bez souhlasu zákazníků
V případě e-shopu je v praxi běžné, že obchodní sdělení jsou zasílána primárně jeho zákazníkům. Získá-li provozovatel e‑shopu od svého zákazníka elektronický kontakt (např. e-mail) v souvislosti s prodejem výrobků či služeb, je zasílání obchodních sdělení bez souhlasu možné. V takové situaci již totiž mezi e-shopem a daným zákazníkem existuje právní vztah.
Na takto získaný e-mail může provozovatel e-shopu zaslat obchodní sdělení při splnění níže uvedených podmínek:
- Zákazník má jasnou možnost jednoduše a zdarma odmítnout souhlas s takovýmto využitím svého elektronického kontaktu již při jeho poskytnutí, a následně i při zaslání každého jednotlivého obchodního sdělení.
- Zasílaná obchodní sdělení se týkají obdobných výrobků a služeb, které zákazník dříve na e‑shopu zakoupil. Např. zákazník si v e-shopu koupí mobilní telefon a provozovatel e‑shopu mu může zaslat nabídku na přikoupení krytu na mobilní telefon. A to současně za předpokladu, že zákazník zasílání takovýchto obchodních sdělení při objednávce nebo při dalším kontaktu neodmítl.
Pokud nedojde ke splnění výše uvedených podmínek, je skutečně nutné získat od zákazníka souhlas se zasíláním obchodních sdělení.
Upozorňujeme, že za obchodní sdělení jsou považovány všechny formy sdělení, včetně reklamy a vybízení k návštěvě internetových stránek, určené k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb nebo image podnikatele, které podnikatel zasílá svým zákazníkům nebo potenciálním zákazníkům.
Rovněž upozorňujeme na skutečnost, že obchodní sdělení nelze zasílat ani na e-mailové adresy volně přístupné na internetu. Obchodní sdělení je skutečně možné zasílat pouze zákazníkům za splnění výše uvedených podmínek nebo pokud k tomu daná osoba udělí souhlas.
Dvojitý souhlas (double opt-in režim)
Nařízení GDPR nevyžaduje získávání dvojitého souhlasu. Nicméně Úřad pro ochranu osobních údajů v určitých případech získání dvojitého souhlasu doporučuje. Jedná se např. o případy zasílání newsletteru. V takovém případě je doporučováno, aby návštěvník webových stránek potvrdil svůj zájem o zasílání newsletteru kliknutím na odkaz v e-mailu, který mu bude zaslán po vyplnění údajů potřebných k zasílání newsletteru (princip tzv. double opt-in). Tímto dvojitým ověřením vůle návštěvníka webových stránek se tak předejde situacím, kdy by provozovatel e-shopu odesílal obchodní sdělení na e-mailovou adresu osoby, která si takové zasílání nepřeje nebo jejíž e-mail uvedl někdo jiný.
E-mail: karel.rysavy@accace.com
Telefon: +420 727 809 839
Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Whistleblowing | GDPR | Právo nemovitostí | Veřejné zakázky | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů | Online poradenský portál
Naše služby si můžete pohodlně objednat také prostřednictvím e-shopu: