Zpět do poradny
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Rozdíly mezi čtvrtletním a měsíčním plátcem DPH | Poradna

29. prosince 2022

Chtěl bych se zeptat na rozdíly mezi čtvrtletním (kvartálním) a měsíčním plátcem DPH. Je možné stát se čtvrtletním plátcem, když už jsem byl registrován jako měsíční?

Zjednodušeně řečeno, měsíční plátce DPH musí podávat daňové přiznání každý zdaňovací měsíc, kvartální subjekt jednou za čtvrtletí – tedy za každé tři měsíce.

Po registraci k DPH v České republice se každý subjekt stává automaticky měsíčním plátcem DPH. Na čtvrtletní režim může přejít nejdříve po uplynutí dvou kalendářních let od data registrace. Pokud je tedy subjekt zaregistrován např. od května 2022, může si zažádat o čtvrtletní plátcovství od ledna 2024.

Další podmínkou pro změnu zdaňovacího období je, že celkový obrat plátce za bezprostředně předcházející kalendářní rok nepřesáhl hodnotu 10 milionů Kč, a subjekt zároveň není označen jako nespolehlivý plátce. Ve výjimečných důvodech lze o změnu zdaňovacího období požádat již v roce registrace, jestliže je žádost plátcem podána do 31. října daného roku.

Výhody kvartálního plátcovství

Přechod na kvartální vykazování DPH zpravidla ušetří plátci čas, náklady spojené s obsáhlejší administrativou v rámci měsíčního plnění a lepší plánování cash-flow, jelikož platby na finanční úřad se provádí pouze jednou za čtvrtletí.

Pokud se rozhodnete pro přechod z měsíčního na čtvrtletní plátcovství, musíte tak učinit v daňovém přiznání za prosinec (podávané v lednu následujícího roku). A to vyplněním příslušného kódu do kolonky „Kód zdaňovacího období následujícího roku“ (Q pro kvartální plnění, M pro měsíční). Změna bude platná od 1. měsíce nového roku.

Fyzické vs. právnické osoby

Je také důležité mít na paměti odlišné povinnosti pro fyzické osoby a právnické osoby, kde:

  • Fyzické osoby podávají kvartálně jak přiznání k DPH, tak i kontrolní hlášení. Souhrnné hlášení podávají měsíčně, pokud neposkytují pouze služby.
  • Právnické osoby podávají kvartálně pouze přiznání k DPH a kontrolní hlášení vždy měsíčně. Souhrnné hlášení se podává buď měsíčně nebo čtvrtletně, a to v návaznosti na typu plnění.

Pro úplnost dodáváme, že se do kvartálního daňového přiznání a kontrolního hlášení uvádí součet hodnot plnění za celé čtvrtletí.

Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Komplexní služby pro vaše podnikání

Soustřeďte se na jádro vašeho byznysu a administrativní, byrokratické a legislativní výzvy přenechte odborníkům. Podpoříme vás ve všech oblastech a obdobích vašeho podnikání.
  • Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců | Převodní ceny | Procesní zastupování
  • Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Automatizace smluvní dokumentace
  • Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
  • Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
  • Poradenství pro startupy
  • Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
  • Zpracování mezd a personalistika: Zpracování mezd | Online docházkový portál | Personalistika a HR | Online mzdový a HR portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců
  • RPA poradenství
  • Accace Office: Moderní online kancelář | Outsourcing administrativy | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Daňový hlídač | Hlídač insolvencí
  • Online konzultace
  • Balíčky služeb
Napište nám, co řešíte – rádi vám pomůžeme
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram