Zpět do poradny
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Kdy vzniká povinnost auditu účetní závěrky? | Poradna

16. listopadu 2022

Kdy musí mít společnost účetní závěrku ověřenou auditorem? Může si společnost vybrat jakéhokoliv auditora?

Podmínky pro povinný audit účetní závěrky jsou upraveny v § 20 Zákona o účetnictví. Pro jeho aplikaci je ale nutné nejdříve určit tzv. kategorii účetní jednotky.

Kategorie účetních jednotek

Kategorie účetních jednotek jsou vymezeny v § 1b Zákona o účetnictví. Do dané kategorie spadají účetní jednotky, které k rozvahovému dni nepřekročí alespoň 2 z kritérií uvedených v tabulce níže:

Účetní jednotkaAktiva celkem v KčČistý obrat v KčPrůměrný počet zaměstnanců
Mikrodo 9 000 000do 18 000 000do 10
Maládo 100 000 000do 200 000 000do 50
Střednído 500 000 000do 1 000 000 000do 250
Velkánad 500 000 000nad 1 000 000 000nad 250

Velkou účetní jednotkou jsou bez ohledu na překročení uvedených kritérií vždy tzv. subjekty veřejného zájmu (emitenti investičních cenných papírů, banky, pojišťovny, penzijní společnosti, zdravotní pojišťovny) a vybrané účetní jednotky (např. organizační složky státu, územní samosprávné celky, příspěvkové organizace, zdravotní pojišťovny).

Povinnost auditu

  • 20 Zákona o účetnictví určuje povinnost auditu pro účetní jednotky, kterým to stanovuje zvláštní právní předpis (tj. jiný zákon), a dále pro:
  • velké účetní jednotky s výjimkou vybraných účetních jednotek, které nejsou subjekty veřejného zájmu,
  • střední účetní jednotky,
  • malé účetní jednotky, které jsou akciovými společnostmi nebo svěřenskými fondy, při překročení alespoň jedné z níže uvedených hodnot za běžné a bezprostředně předcházející období
    • netto aktiva – 40 000 000 Kč
    • roční úhrn čistého obratu – 80 000 000 Kč
    • průměrný počet zaměstnanců – 50,
  • u ostatních malých jednotek, tj. např. u společnosti s ručením omezeným, při dosažení alespoň dvou z hodnot v předchozím bodu za běžné a bezprostředně předcházející období.

Výběr auditora

Pokud účetní jednotka má povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, vybere si auditora ze seznamu auditorů, který vede Komora auditorů České republiky. Auditor musí být určen nejvyšším orgánem společnosti. Pokud společnost nejvyšší orgán nemá, auditor je určen kontrolním orgánem.

Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Komplexní služby pro vaše podnikání

Soustřeďte se na jádro vašeho byznysu a administrativní, byrokratické a legislativní výzvy přenechte odborníkům. Podpoříme vás ve všech oblastech a obdobích vašeho podnikání.
  • Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců | Převodní ceny | Procesní zastupování
  • Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Automatizace smluvní dokumentace
  • Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
  • Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
  • Poradenství pro startupy
  • Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
  • Zpracování mezd a personalistika: Zpracování mezd | Online docházkový portál | Personalistika a HR | Online mzdový a HR portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců
  • RPA poradenství
  • Accace Office: Moderní online kancelář | Outsourcing administrativy | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Daňový hlídač | Hlídač insolvencí
  • Online konzultace
  • Balíčky služeb
Napište nám, co řešíte – rádi vám pomůžeme
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram