Zpět do poradny
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Jak správně nastavit cookies banner | Poradna

6. prosince 2022

Jak mám na svých webových stránkách po právní stránce správně nastavit využití cookies a banner s příslušným souhlasem? Vím, že od ledna 2022 došlo k významným změnám, ale zdá se mi, že to má každý provozovatel webových stránek udělané jinak.

Nejdříve v rychlosti připomeneme, co to vlastně cookies jsou. Jde o krátké textové soubory, které se ukládají návštěvníkům webových stránek do jejich zařízení, případně z těchto zařízení získávají informace. Cookies jsou schopné identifikovat uživatele, který webové stránky navštěvuje, i plnit řadu dalších funkcí. Právě podle funkcí, které jednotlivé druhy cookies plní, je dělíme na tři základní skupiny:

  • technické (někdy označovány jako „nezbytné“), které jsou nutné pro správné fungování webové stránky,
  • analytické, které typicky sbírají údaje o návštěvnosti,
  • marketingové, které slouží k personifikaci zobrazovaných reklam.

Do konce roku 2021 se uplatňoval tzv. opt-out režim, podle něhož měl mít návštěvník webových stránek možnost ukládání souborů cookies, které nejsou nezbytné k samotnému fungování stránky, odmítnout. Dokud tak uživatel neučinil, mohly tyto stránky soubory cookies (včetně těch analytických a marketingových) používat.

Od 1. ledna 2022 se situace podstatně změnila, protože došlo k přechodu na tzv. opt-in režim. Provozovatelé stránek mohou jiné než nezbytné cookies používat pouze tehdy, pokud jim k tomu návštěvník stránek udělí prokazatelně souhlas. Do té doby je provozovatel povinen zajistit, že stránky nebudou používat jiné než nezbytné cookies.

V návaznosti na tuto změnu začali provozovatelé stránek opravdu umísťovat do bannerů na svých stránkách souhlas s využíváním cookies. Nicméně tyto bannery velmi často obsahují zásadní nedostatky. Všiml si toho i dozorový orgán, Úřad pro ochranu osobních údajů. Ten v létě 2022 vydal zprávu, v níž uvedl že „doba hájení“ skončila a že začíná z vlastní inciativy monitorovat dodržování nové právní úpravy a vymáhat odstraňovaní nedostatků pod hrozbou finančních sankcí.

Časté nedostatky

Mezi nejčastější nedostatky ohledně využívání cookies a nastavení cookies bannerů z naší zkušenosti patří:

  1. Banner obsahuje pouze volby „souhlasím/přijmout vše“ a „spravovat možnosti/nastavení cookies“. Chybí tedy volba „odmítnout vše“, kterou je možné snadno odmítnout ukládání veškerých cookies kromě těch nezbytných pro technické fungování stránek.
  2. Tlačítko „odmítnout vše“ sice na banneru je, ale je menší, nenápadnější než volba „souhlasím“.
  3. Při volbě „spravovat možnosti“ se objeví předem zaškrtnuté souhlasy, což je u analytických a marketingových cookies nepřípustné.
  4. Chybí snadno přístupná možnost dodatečně měnit jednou zvolené nastavení cookies. Tedy na stránkách by mělo být možné snadno dohledat nastavení cookies a provést jeho změnu.
  5. Při odmítnutí souhlasu s ukládáním cookies je uživateli bráněno stránky užívat. Používání stránek nelze podmínit udělením souhlasu s využitím jiných než nezbytných cookies.
  6. Chybí informace o konkrétních použitých cookies. Nestačí například uvést, že uživatel souhlasí s využitím analytických cookies, aniž by byly jasně specifikovány. Typicky se doporučuje ke každému souboru cookie uvést název poskytovatele, účel a technickou definici. Tyto informace samozřejmě nemusí být přímo v banneru, ale je vhodné je uvést do souboru nazvaného např. „Politika cookies“ a do samotného banneru přidat pouze link na takový soubor.
  7. Neúměrná doba platnosti souborů cookies. Doba platnosti jednotlivých souborů cookies by měla být přiměřená jejich účelu a neměla by přesáhnout 12 měsíců.

Pokud si nejste právním nastavením využívání cookies na svých webových stránkách jistí či byste chtěli připravit nebo zrevidovat Politiku cookies, neváhejte se na nás obrátit.

Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Komplexní služby pro vaše podnikání

Soustřeďte se na jádro vašeho byznysu a administrativní, byrokratické a legislativní výzvy přenechte odborníkům. Podpoříme vás ve všech oblastech a obdobích vašeho podnikání.
  • Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců | Převodní ceny | Procesní zastupování
  • Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Automatizace smluvní dokumentace
  • Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
  • Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
  • Poradenství pro startupy
  • Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
  • Zpracování mezd a personalistika: Zpracování mezd | Online docházkový portál | Personalistika a HR | Online mzdový a HR portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců
  • RPA poradenství
  • Accace Office: Moderní online kancelář | Outsourcing administrativy | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Daňový hlídač | Hlídač insolvencí
  • Online konzultace
  • Balíčky služeb
Napište nám, co řešíte – rádi vám pomůžeme
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram