Zpět do poradny
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Dočasné přidělení zaměstnance z pohledu DPH | Poradna

31. května 2022

Rozhodli jsme se, že naší sesterské společnosti zapůjčíme na určitou dobu jednoho z našich zaměstnanců, aby jim pomohl v začátcích jejich provozu. Zaměstnance jim budeme poskytovat pouze za náhradu nákladů bez jakékoliv marže, a tudíž z toho nebudeme mít žádný příjem. Je taková transakce předmětem DPH, když v podstatě žádnou přidanou hodnotu nevytváříme a nic na tom nevyděláme?

Při poskytování zaměstnanců, ať již klientům nebo dceřiným a sesterským společnostem, je nezbytné správné smluvní nastavení. Smlouva o poskytnutí zaměstnance musí splňovat veškeré, nejen daňové, předpisy.

Jestliže zmíněné zapůjčení vašeho zaměstnance představuje dočasné přidělení zaměstnance podle zákoníku práce, pak tento zákon výslovně zakazuje poskytovat úplatu za toto plnění. Připouští pouze úhradu nákladů, které právní zaměstnavatel na přiděleného zaměstnance vynaložil. Tím je prakticky vyloučena tvorba přidané hodnoty jako základního prvku podnikatelské činnosti.

Změna pohledu na přidělení zaměstnance

Ještě před 2 lety se mělo všeobecně za to, že dočasné přidělení zaměstnance sice představuje poskytnutí služby, zároveň však poskytnutí náhrady pouze ve výši nákladů vymezených zákoníkem práce nepředstavuje skutečnou úplatu (protiplnění) za tuto službu a dočasné přidělení zaměstnance tedy nespadá do předmětu DPH. Tento názor zastávalo i Generální finanční ředitelství.

V roce 2020 ale Soudní dvůr Evropské Unie (SDEU) dospěl k závěru, že poskytnutí nebo dočasné přidělení zaměstnanců prováděné za náhradu s tím souvisejících nákladů se považuje za plnění relevantní pro účely DPH, pokud je úplata podmíněná poskytnutím služby. A to bez ohledu na výši úplaty.

Od vydání uvedeného rozsudku zatím neproběhly v České republice větší diskuse o jeho aplikační praxi. Nicméně pro finanční správu je judikatura SDEU závazná a musí ji respektovat. Úhrada těchto nákladů za poskytnutého zaměstnance by tedy měla DPH podléhat.

Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Komplexní služby pro vaše podnikání

Soustřeďte se na jádro vašeho byznysu a administrativní, byrokratické a legislativní výzvy přenechte odborníkům. Podpoříme vás ve všech oblastech a obdobích vašeho podnikání.
  • Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců | Převodní ceny | Procesní zastupování
  • Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Automatizace smluvní dokumentace
  • Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
  • Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
  • Poradenství pro startupy
  • Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
  • Zpracování mezd a personalistika: Zpracování mezd | Online docházkový portál | Personalistika a HR | Online mzdový a HR portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců
  • RPA poradenství
  • Accace Office: Moderní online kancelář | Outsourcing administrativy | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Daňový hlídač | Hlídač insolvencí
  • Online konzultace
  • Balíčky služeb
Napište nám, co řešíte – rádi vám pomůžeme
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram