ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?
Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu .
Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.
Nemůžete se přihlásit? Zkuste tuto stránku.
Aktualizováno 2.12.2024
V praxi se stále velmi často setkáváme s dotazy ohledně nových povinností v souvislosti s dohodami o provedení práce (DPP). Přinášíme proto jejich ucelený přehled.
Zásadní změny týkající se DPP vstoupily v platnost od 1. července 2024. Změny se dotýkají především oblasti evidence zaměstnanců pracujících na DPP, oznamovací povinnosti vůči České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ) a od roku 2025 pak také limitů pro odvody pojistného.
Zaměstnavatelé musí nově nahlašovat všechny zaměstnance pracující na DPP, a to i v případech, kdy jejich příjem nepřesahuje rozhodnou částku pro pojistné.
Upozornění: Zaměstnance je nutné přihlašovat až ke dni faktického zahájení výkonu práce. V praxi to pro zaměstnavatele znamená, že jakýkoliv nesoulad mezi podpisem dohody a reálným nástupem do práce musí být včas hlášen mzdovému oddělení nebo poskytovateli mzdových služeb, aby došlo ke správnému nahlášení zaměstnance.
Zaměstnavatelé jsou povinni vést evidenci veškerých DPP, a to bez ohledu na účast na pojištění.
Zaměstnavatelé, kteří dosud zaměstnávali pouze nepojištěné zaměstnance na DPP, se musejí nově registrovat do registru zaměstnavatelů ČSSZ. Tuto povinnost doposud měli pouze zaměstnavatelé, kteří zaměstnávali osoby s účastí na pojištění. Poprvé tak museli učinit do 31. července 2024.
Zaměstnavatelé mají povinnost do 20. dne následujícího měsíce hlásit příjmy zaměstnanců na DPP, a to jak pojištěných, tak nepojištěných. Poprvé se hlášení zasílalo za červenec, konkrétně do 20. srpna 2024.
Za porušení povinností v bodech 1-3 hrozí pokuta až do výše 20 000 Kč, u bodu 4 až 50 000 Kč.
Na začátek ledna byla posunuta další legislativní změna v oblasti DPP, a to úprava pojištění a odvodů:
DPP budou nově považovány buď za klasické zaměstnání, nebo za zaměstnání malého rozsahu (ZMR), podle výše sjednaného příjmu. Účast na pojištění tak bude záviset na výši příjmu. Předpokládaný limit pro ZMR na rok 2025 je 4 500 Kč.
Nově se zavádí tzv. režim oznámené dohody, který bude moci uplatnit pouze jeden zaměstnavatel. Tento zaměstnavatel si musí „rezervovat“ zaměstnance jako první.
Příklad režimu oznámené dohody od 1. 1. 2025:
Příklad režimu neoznámené dohody od 1. 1. 2025
Více informací naleznete také v průvodci MPSV.
Upozorňujeme, že s velkou pravděpodobností bude režim oznámené dohody zrušen ještě před započetím jeho účinnosti, tedy před 1. lednem 2025. V tuto chvíli je již návrh na zrušení na schválení v Senátu. Dle nového návrhu by ale měla být stále změněna výše limitu zakládající účast na pojistném u DPP, a to ze stávajících 10 000 Kč na 25 % průměrné mzdy (11 500 Kč pro rok 2025). Limit by měl více reflektovat aktuální hospodářskou situaci. V tuto chvíli lze nicméně jen těžko odhadovat, zda změna projde legislativním procesem včas.
Nová oznamovací povinnost ovlivňuje také žádosti o formulář A1, který potvrzuje příslušnost k systému sociálního pojištění při zaměstnávání s mezinárodním prvkem. Do žádostí je třeba nově uvádět i veškeré DPP a přikládat jejich kopie. ČSSZ má díky evidenci kompletní přehled o všech aktivních DPP (včetně těch, které zaměstnavatelé neukončili). Zaměstnavatelé často nemají o existenci DPP zaměstnanců s jinými společnostmi žádné informace.
Nový systém hlášení příjmů z DPP má důležité dopady také na uchazeče o zaměstnání evidované na úřadu práce. Úřady nyní snadněji zjistí, zda uchazeči (ne)pracují na DPP, aniž by tuto skutečnost oznámili. Setkali jsme se s případy, kdy lidé pobírali podporu v nezaměstnanosti, a přitom měli uzavřenou DPP. Díky novému systému nahlašování příjmů musí uchazeči počítat s tím, že bude snadněji odhalena nesrovnalost. Uchazeči pak mohou být vystaveni sankcím nebo zpětnému vyřazení z evidence.
Zaměstnavatelé musí zajistit správnou evidenci a hlášení všech zaměstnanců na DPP, a to i těch, kteří nepřekračují hranici pro povinnost účasti na pojištění. Je proto důležité, aby zaměstnavatelé včas komunikovali veškeré změny a nástupy u DPP s mzdovým oddělením nebo poskytovatelem mzdových služeb, a to včetně informací o faktickém nástupu zaměstnanců na DPP do práce.
Je nutné průběžně sledovat, zda zaměstnanci na DPP překračují limity příjmů z důvodu vzniku povinnosti odvádět pojistné. Od roku 2025 budou nové limity záviset na průměrné mzdě, a zaměstnavatelé by proto měli mít jasně nastavený systém pro sledování těchto změn.
Změny v oblasti dohod o provedení práce, které začaly platit v roce 2024, přinesly zaměstnavatelům nové administrativní povinnosti a zavedly nová pravidla pro evidenci zaměstnanců a hlášení příjmů. Zaměstnavatelé tak byli nuceni nastavit interní procesy tak, aby plně nové požadavky splnili. Zároveň je třeba se připravit na změny od roku 2025, které přinesou další povinnosti v oblasti pojistného. Nicméně v současné době se diskutuje o možném zrušení změn.
V případě dotazů se obraťte na náš tým, rádi vám budeme se splněním všech povinností nápomocni.
Zpracování mezd | Personalistika | HR business partner | Online mzdový a HR portál | Online docházkový portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců | Analýza prostředí firmy a spokojenosti zaměstnanců