ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?
Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu .
Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.
Nemůžete se přihlásit? Zkuste tuto stránku.
Týká se: DPH
Evropský Parlament schválil dne 12. února 2025 balíček opatření nazývaný ViDA (VAT in the Digital Age – DPH v digitálním věku). Cílem směrnice ViDA je snížení daňových podvodů, zjednodušení administrativy a celková modernizace legislativy tak, aby lépe odpovídala rychle se měnícímu digitálnímu světu.
Balíček se skládá ze 3. hlavních pilířů, které budou členské státy postupně povinny implementovat do svých legislativ. V tomto článku shrnujeme ty nejdůležitější body nového opatření.
Cílem prvního pilíře je vytvořit systém digitálního výkaznictví, který bude fungovat v reálném čase. Plátcům totiž vznikne povinnost zasílat část údajů uvedených na elektronických daňových dokladech přímo Finančnímu úřadu, a to obratem po jejich vystavení.
V první fázi se e-invoicing dotkne přeshraničních transakcí uskutečňovaných mezi podniky (B2B), které budou mít povinnost vystavit elektronickou fakturu nejpozději do 10 dní od uskutečnění transakce (nebo přijetí platby, podle toho, co nastane dříve). Tímto procesem dojde k nahrazení souhrnného hlášení, které již nebude třeba podávat. První fáze by měla být členskými státy implementována do roku 2030. Dále bude systém rozšířen nejpozději od roku 2035 i na tuzemské transakce, kdy nahradí nyní podávané kontrolní hlášení.
Od roku 2028 by měla začít platit nová pravidla pro online platformy, které poskytují především služby krátkodobého ubytování a přepravy cestujících. Balíček zavádí institut tzv. domnělého poskytovatele (platforma), který bude zodpovědný nejen za výběr DPH za službu propojení nabídky a poptávky, ale i za výběr DPH ze samotné služby ubytování nebo přepravy. Pravidlo se ale bude aplikovat pouze v případě, kdy skutečný poskytovatel služby neposkytne platformě své DIČ a nepotvrdí, že DPH vybere a odvede sám.
Poslední pilíř má přinést administrativní zjednodušení pro podniky, které provádí přeshraniční transakce. Balíček totiž umožňuje některé přeshraniční transakce vykázat v režimu jednoho správního místa, čímž se podniky mohou vyhnout povinné registraci v zahraničí. Jedná se například o přesuny vlastního zboží v rámci EU. Režim se ale nebude vztahovat na všechny přeshraniční transakce – příkladem je dodání zboží z jiného členského státu, než ve kterém je prodejce usazen. V takových případech stále platí povinnost registrace a podání daňového přiznání v jiném členském státě. Před zrušením registrace v zahraničí proto vždy doporučujeme posoudit všechny uskutečňované transakce, zda mohou být vykazovány zjednodušeně v režimu jednoho správního místa či nikoliv.
Balíček obsahuje větší množství změn, proto vám jednotlivé pilíře představíme podrobněji v následujících článcích. Pokud máte již nyní otázky, neváhejte se obrátit na náš tým specialistů na DPH.