ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?
Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu .
Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.
Nemůžete se přihlásit? Zkuste tuto stránku.
Týká se: Správa daní
Sjednocení rozhodovací praxe finančních úřadů je zásadní pro zajištění spravedlivého a předvídatelného přístupu k daňovým subjektům. Dle ustanovení § 156 daňového řádu může správce daně na žádost daňového subjektu v zákonem stanovených případech povolit posečkání úhrady daně, případně její rozložení na splátky.
Obecně lze o posečkání požádat v situacích, kdy by okamžitá úhrada daně znamenala pro daňový subjekt vážnou ekonomickou či sociální újmu. Tou je myšleno například:
Existenci takovéto situace je daňový subjekt povinen dostatečně prokázat v žádosti o posečkání.
Koncem minulého roku vyšel nový metodický pokyn Generálního finančního ředitelství, jehož cílem je sjednotit rozhodovací praxi finančních úřadů při rozhodování o posečkání. Pokyn vznikl především v návaznosti na rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 6. 12. 2023, avšak měl by reflektovat i další aktuální závěry judikátů týkajících se posečkání.
Výše zmíněný spor se týkal zamítnuté žádosti o posečkání nedoplatku na dani z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. Odvolací finanční ředitelství tvrdilo, že daňový subjekt při odvodu této daně vystupuje jako prostředník a má pouze odvést sraženou daň z peněz zaměstnanců. Podle Odvolacího finančního ředitelství tedy nebylo možné odložit úhradu této daně, protože se jednalo o peníze jiných osob. Daňový subjekt však argumentoval, že daňový řád stanovuje formy a důvody pro odklad platby, ale neuvádí typy daní, u kterých by odklad nebyl možný. Krajský soud se nakonec přiklonil na stranu daňového subjektu a uvedl, že je možné odložit jakoukoliv platbu, která spadá pod legislativní zkratku „daň“.
Metodický pokyn toto rozhodnutí reflektuje a stanoví, že posečkání daně lze povolit bez ohledu na druh daně. Mimo jiné Metodický pokyn potvrzuje, že ačkoliv z textace daňového řádu vyplývá, že správce daně může při dostatečném prokázání ekonomických nebo sociálních důvodů daňového subjektu posečkání povolit, rozhodnutí o posečkání není na libovůli správce daně. Pokud daňový subjekt splní všechny zákonné podmínky a zároveň uspokojivě prokáže své ekonomické a sociální důvody, správce daně by měl posečkání povolit. Dostatečné prokázání je však pro posečkání klíčové.