Upozornění na podvodné pracovní nabídky >> Společnost Accace nenabírá nové zaměstnance přes Telegram, WhatsApp, ani jiné podobné kanály. Všechny nabídky práce najdete výhradně na oficiálních platformách (webové stránky Accace, Jobs, Juristic, profily Accace na sociálních sítích LinkedIn, Facebook, Instagram).
Zpět do poradny
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Zaměstnavatel zavádí nepřetržitý provoz. Mohu odmítnout? | Poradna

19. března 2025

Pracuji v zaměstnání na třísměnný provoz (ranní/odpolední/noční). Ve smlouvě mám uvedeno 37,5 h týdně, smlouva je na dobu neurčitou a v zaměstnání jsem již několik let. Zaměstnavatel nově plánuje zavést nepřetržitý provoz s 12hodinovými směnami, rozdělené na krátký týden (23 h týdně) a dlouhý týden (57,5 h týdně). Pokud nebudu tuto změnu chtít akceptovat – obávám se, že nepřetržitý provoz naruší náš rodinný život – budu mít právo na odstupné?

Rozvržení pracovní doby ve smlouvě

Ve vašem případě záleží, zda máte rozvržení pracovní doby sjednáno v pracovní smlouvě. Pokud tam máte uveden pouze úvazek (např. 40 h týdně), avšak bez podrobností k rozvržení, pak platí, že rozvržení pracovní doby je plně v kompetenci zaměstnavatele. Je to běžná situace, protože rozvržení pracovní doby s ohledem na aktuální provozní podmínky (které se mohou v čase měnit), je jedním ze základních práv zaměstnavatele. Pouze pokud byste měl konkrétní rozvrh či režim (např. třísměnný) přímo sjednán v pracovní smlouvě, mohl by zaměstnavatel ke změně přistoupit pouze s vaším souhlasem (ve formě dodatku k pracovní smlouvě).

Zvýšená ochrana vs. zásada rovného zacházení

Zvýšená ochrana při rozvrhování pracovní doby platí pouze pro vybrané skupiny zaměstnanců, mj. pro pečující rodiče. Tuto ochranu najdete v § 241 zákoníku práce. Jedním z pravidel zde stanovených je, že zaměstnavatel je povinen přihlížet při zařazování do směn též k potřebám zaměstnankyně nebo zaměstnance pečujícího o dítě. Na druhou stranu je však zaměstnavatel povinen zachovat zásadu rovného zacházení se zaměstnanci, a tudíž jakékoli odlišné úpravy pro jednotlivé zaměstnance musí velmi pečlivě zvažovat. V uvedeném ustanovení uvedené osoby mohou zaměstnavatele žádat rovněž o kratší pracovní dobu či jinou vhodnou úpravu pracovní doby a zaměstnavatel jim v zásadě musí vyhovět, pokud tomu nebrání vážné provozní důvod.

Zákonný nárok na odstupné vzniká pouze v případě, že je pracovní poměr ukončen ze strany zaměstnavatele, popř. dohodou z důvodů uvedených v § 52 zákoníku práce (tzv. organizační důvody). Pokud pracovní poměr ukončí zaměstnanec z důvodu, že mu nevyhovuje nový rozvrh pracovní doby, odstupné mu nenáleží.

Aneta Zichová
Associate | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Napište nám
Andrea Drhová
Senior Associate | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Napište nám
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Komplexní služby pro vaše podnikání

Soustřeďte se na jádro vašeho byznysu a administrativní, byrokratické a legislativní výzvy přenechte odborníkům. Podpoříme vás ve všech oblastech a obdobích vašeho podnikání.
  • Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Spotřební a energetické daně | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Přeshraniční vysílání zaměstnanců | Převodní ceny | Procesní zastupování
  • Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Dědictví a nástupnictví | Automatizace smluvní dokumentace
  • Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
  • Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
  • Poradenství pro startupy
  • Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
  • Zpracování mezd a personalistika: Zpracování mezd | Online docházkový portál | Personalistika a HR | Online mzdový a HR portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců
  • ESG poradenství a reporting
  • RPA poradenství
  • Accace Office: Moderní online kancelář | Outsourcing administrativy | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Daňový hlídač | Hlídač insolvencí
  • Online konzultace
  • Balíčky služeb
Napište nám, co řešíte – rádi vám pomůžeme
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram