Zpět do poradny
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Zaměstnavatel zavádí nepřetržitý provoz. Mohu odmítnout? | Poradna

19. března 2025

Pracuji v zaměstnání na třísměnný provoz (ranní/odpolední/noční). Ve smlouvě mám uvedeno 37,5 h týdně, smlouva je na dobu neurčitou a v zaměstnání jsem již několik let. Zaměstnavatel nově plánuje zavést nepřetržitý provoz s 12hodinovými směnami, rozdělené na krátký týden (23 h týdně) a dlouhý týden (57,5 h týdně). Pokud nebudu tuto změnu chtít akceptovat – obávám se, že nepřetržitý provoz naruší náš rodinný život – budu mít právo na odstupné?

Rozvržení pracovní doby ve smlouvě

Ve vašem případě záleží, zda máte rozvržení pracovní doby sjednáno v pracovní smlouvě. Pokud tam máte uveden pouze úvazek (např. 40 h týdně), avšak bez podrobností k rozvržení, pak platí, že rozvržení pracovní doby je plně v kompetenci zaměstnavatele. Je to běžná situace, protože rozvržení pracovní doby s ohledem na aktuální provozní podmínky (které se mohou v čase měnit), je jedním ze základních práv zaměstnavatele. Pouze pokud byste měl konkrétní rozvrh či režim (např. třísměnný) přímo sjednán v pracovní smlouvě, mohl by zaměstnavatel ke změně přistoupit pouze s vaším souhlasem (ve formě dodatku k pracovní smlouvě).

Zvýšená ochrana vs. zásada rovného zacházení

Zvýšená ochrana při rozvrhování pracovní doby platí pouze pro vybrané skupiny zaměstnanců, mj. pro pečující rodiče. Tuto ochranu najdete v § 241 zákoníku práce. Jedním z pravidel zde stanovených je, že zaměstnavatel je povinen přihlížet při zařazování do směn též k potřebám zaměstnankyně nebo zaměstnance pečujícího o dítě. Na druhou stranu je však zaměstnavatel povinen zachovat zásadu rovného zacházení se zaměstnanci, a tudíž jakékoli odlišné úpravy pro jednotlivé zaměstnance musí velmi pečlivě zvažovat. V uvedeném ustanovení uvedené osoby mohou zaměstnavatele žádat rovněž o kratší pracovní dobu či jinou vhodnou úpravu pracovní doby a zaměstnavatel jim v zásadě musí vyhovět, pokud tomu nebrání vážné provozní důvod.

Zákonný nárok na odstupné vzniká pouze v případě, že je pracovní poměr ukončen ze strany zaměstnavatele, popř. dohodou z důvodů uvedených v § 52 zákoníku práce (tzv. organizační důvody). Pokud pracovní poměr ukončí zaměstnanec z důvodu, že mu nevyhovuje nový rozvrh pracovní doby, odstupné mu nenáleží.

Aneta Zichová
Associate | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Napište nám
Andrea Drhová
Senior Associate | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Napište nám
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Komplexní služby pro vaše podnikání

Soustřeďte se na jádro vašeho byznysu a administrativní, byrokratické a legislativní výzvy přenechte odborníkům. Podpoříme vás ve všech oblastech a obdobích vašeho podnikání.
  • Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Spotřební a energetické daně | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Přeshraniční vysílání zaměstnanců | Převodní ceny | Procesní zastupování
  • Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Dědictví a nástupnictví | Automatizace smluvní dokumentace
  • Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
  • Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
  • Poradenství pro startupy
  • Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
  • Zpracování mezd a personalistika: Zpracování mezd | Online docházkový portál | Personalistika a HR | Online mzdový a HR portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců
  • ESG poradenství a reporting
  • RPA poradenství
  • Accace Office: Moderní online kancelář | Outsourcing administrativy | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Daňový hlídač | Hlídač insolvencí
  • Online konzultace
  • Balíčky služeb
Napište nám, co řešíte – rádi vám pomůžeme
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram