Zpět na novinky
Mailchimp - subscribe form sidebar

Víno jako oblíbený vánoční dárek a daňové aspekty

28. listopadu 2024

Týká se: Daň z příjmů právnických osob

Týká se: DPH

Blížící se Vánoce jsou ideální příležitostí poděkovat klientům a obchodním partnerům za spolupráci během uplynulého roku. Za tímto účelem společnosti každoročně vymýšlejí a nakupují vhodné dárky. Dlouhodobě se mezi tradiční dárky řadí víno – elegantní, praktické a hodící se pro různé příležitosti. Při jeho výběru je však dobré zvážit i na daňové aspekty.

Od roku 2024 už není možné zahrnout náklady na alkoholické nápoje do daňově uznatelných výdajů pro účely daně z příjmů. Po účinnosti konsolidačního balíčku (od 1. ledna 2024) se podle zákona o dani z příjmů za dar považuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není předmětem spotřební daně.

Vzhledem k tomu, že jak šumivá, tak i tichá vína jsou předmětem spotřební daně (ačkoli tichá vína mají nulovou sazbu), nemohou být považována ani po splnění dalších podmínek (označení, cena do 500 Kč atd.) za výdaje snižující základ daně.

Jak je to ale s DPH?

Možnost uplatnění odpočtu DPH z pořízeného vína, které je darováno v rámci ekonomické činnosti, zůstává zachována. Lze se setkat s mnoha názory, které tvrdí, že nárok na odpočet uplatnit nelze, a to právě s odkazem na novelizované ustanovení zákona o dani z příjmů. Nicméně pokud se pustíme do bližšího zkoumání relevantních ustanovení zákona o DPH, tak ten sice říká, že není možné uplatnit odpočet DPH z nákladů, které nelze označit za daňově uznatelné z pohledu daně z příjmů, ale existuje pár výjimek. A jednou z těch výjimek jsou právě dárky.

Jedinou limitací darů uvedenou v zákoně o DPH je pořizovací cena. To znamená, že možnost uplatnit si odpočet je zachována u všech druhů vín, tedy jak tichých, tak šumivých, ale i jiného alkoholu, pokud pořizovací cena nepřekročí 500 Kč bez DPH (605 Kč s DPH). Odpočet lze navíc uplatnit, i když na dárku není firemní logo, což zjednodušuje výběr a rozšiřuje možnosti firem.

U vánočních firemních dárků zůstává tedy víno stále vhodnou volbou, a to nejen díky své univerzálnosti.

Mailchimp - subscribe form sidebar
entertagmap-markercrosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram