Zpět do poradny
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Oceňování podílu ve společnosti: Jak stanovit tržní hodnotu podílu? | Poradna

11. dubna 2025

Pokud fyzická osoba drží podíl ve společnosti s ručením omezeným déle než 5 let a pořídila jej před koncem roku 2024, rozumím, že je možné při budoucím prodeji tohoto podílu za více než 40 milionů korun zohlednit tržní hodnotu ke konci roku 2024. Jak se taková hodnota bude stanovovat a jak prokazovat? Kdy je optimální dokumentaci připravit?

Zákon o daních z příjmů explicitně nedefinuje způsob doložení či přístup ke stanovení tržní hodnoty podílu. Z pohledu daňového práva je však nezbytné, aby důkazní hodnota ocenění byla dostatečně průkazná a obhajitelná, zejména v kontextu potenciální daňové kontroly. Při oceňování podílu ve společnosti se z tohoto důvodu doporučuje využití odborného ocenění zpracovaného kvalifikovanou osobou, ideálně specialistou na oceňování majetku. Ačkoli není vyžadována forma znaleckého posudku, ocenění musí být provedeno v souladu se zákonem o oceňování, s využitím vhodných metod a podložené relevantními daty.

Stanovení tržní hodnoty podílu lze realizovat prostřednictvím různých oceňovacích přístupů. V české praxi se pro oceňování podniků s předpokladem kontinuity činnosti (going concern) obvykle uplatňuje výnosová metoda, která vychází z finančního plánu podniku a reflektuje jeho budoucí výkonnost.

S ohledem na požadavek stanovení hodnoty k 31. 12. 2024 je vhodné nechat ocenění vypracovat v průběhu roku 2025, kdy budou k dispozici finální účetní výkazy za předchozí kalendářní rok. Přestože legislativa nestanovuje konkrétní lhůtu pro zpracování ocenění, doporučený časový rámec zajišťuje, že ocenění bude odrážet aktuální tržní podmínky a očekávanou výkonnost společnosti platnou k datu ocenění. Nicméně možné je vypracování posudků i několik let po rozhodném datu ocenění.  

Závěrem doplňuji, že společnost Accace vám posudek splňující požadavky finanční správy ráda připraví. Máte-li k oceňování podílu ve společnosti další dotazy, neváhejte kontaktovat náš tým.

Barbora Fléglová
Senior Consultant | Accace s.r.o.
Napište nám
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Komplexní služby pro vaše podnikání

Soustřeďte se na jádro vašeho byznysu a administrativní, byrokratické a legislativní výzvy přenechte odborníkům. Podpoříme vás ve všech oblastech a obdobích vašeho podnikání.
  • Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Spotřební a energetické daně | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Přeshraniční vysílání zaměstnanců | Převodní ceny | Procesní zastupování
  • Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Dědictví a nástupnictví | Automatizace smluvní dokumentace
  • Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
  • Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
  • Poradenství pro startupy
  • Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
  • Zpracování mezd a personalistika: Zpracování mezd | Online docházkový portál | Personalistika a HR | Online mzdový a HR portál | Pracovněprávní poradenství | Daň z příjmů | Mezinárodní vysílání zaměstnanců a zaměstnávání cizinců
  • ESG poradenství a reporting
  • RPA poradenství
  • Accace Office: Moderní online kancelář | Outsourcing administrativy | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Daňový hlídač | Hlídač insolvencí
  • Online konzultace
  • Balíčky služeb
Napište nám, co řešíte – rádi vám pomůžeme
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram