Zpět do poradny
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Uplatnění odpočtu na výzkum a vývoj | Poradna

30. června 2025

Od jakého okamžiku lze uplatnit odpočet na projekt výzkumu a vývoje? A jak postupovat v případě zvýšeného 110% odpočtu – kdy a jak ho uplatnit?

Uplatnění odpočtu na výzkum a vývoj

Odpočet na podporu výzkumu a vývoje (VaV) lze uplatnit ode dne podání tzv. „Oznámení o záměru odečíst od základu daně odpočet na podporu výzkumu a vývoje“.

Poplatník je povinen učinit toto oznámení za každý projekt VaV zvlášť, nicméně v jednom podání může být obsaženo více takových oznámení.

Teprve od data podání oznámení lze výdaje spojené s realizací konkrétního projektu VaV zahrnout do odpočtu (za předpokladu splnění všech ostatních zákonných podmínek).

Zvýšený odpočet

Dle § 34a odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů se odpočet na podporu výzkumu a vývoje (VaV) skládá ze dvou částí:

  1. základní odpočet – 100 % výdajů na VaV v běžném období až do výše výdajů na VaV v předchozím období.
  2. zvýšený odpočet – 110 % výdajů na VaV v běžném období, které převyšují úhrn výdajů na VaV v předchozím období.

Příklad

Poplatník v běžném období vynaloží na VaV celkem 2 000 000 Kč, zatímco v předchozím období uplatnil 1 500 000 Kč.

V běžném období tedy uplatní:

  • základní odpočet: 100 % * 1 500 000 = 1 500 000 Kč,
  • zvýšený odpočet: 110 % * (2 000 000 – 1 500 000) = 550 000 Kč.

Celkem si tak může od základu daně odečíst 2 050 000 Kč.

Vít Mikuláš
Senior Consultant | Accace s.r.o.
Napište nám
Stanislav Machek
Partner | Accace s.r.o.
Domluvit online schůzku
Contact Form - Poradna

Máte dotaz?

Chcete se s námi podělit o konkrétní problém, který momentálně řešíte? Věříme, že nejste sami, koho tato otázka trápí. Zašlete nám váš dotaz a my vám jej zodpovíme v naší poradně.

Zdarma v poradně odpovídáme na otázky týkající se české legislativy a využitelné pro širší publikum. Odpověď na specifické či úzce zaměřené dotazy vám rádi připravíme v rámci našeho placeného poradenství – s nabídkou vás budeme kontaktovat.

Komplexní služby pro vaše podnikání

Soustřeďte se na jádro vašeho byznysu a administrativní, byrokratické a legislativní výzvy přenechte odborníkům. Podpoříme vás ve všech oblastech a obdobích vašeho podnikání.
  • Daňové poradenství: Daňové poradenství & hotline | Daňová přiznání | Daň z příjmů právnických osob | DPH poradenství | Spotřební a energetické daně | Převodní ceny | Mezinárodní daňové poradenství | Daň z příjmů fyzických osob | Přeshraniční vysílání zaměstnanců | Procesní zastupování
  • Právní poradenství: Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovní právo | Compliance programy | Právo nemovitostí | Whistleblowing | GDPR | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Veřejné zakázky | Dědictví a nástupnictví | Zdravotnické právo | Automatizace smluvní dokumentace
  • Transakční a finanční poradenství: Due diligence | Ekonomické a finanční poradenství | Konsolidace | IFRS poradenství | Fúze & akvizice
  • Korporátní služby: Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů
  • Poradenství pro startupy
  • Účetnictví a reporting: Účetní služby | Online účetní portál | Digitalizace faktur | Statutární a manažerský reporting | Mezinárodní finanční reporting | Microsoft Dynamics NAV | Daňová přiznání | Odborná daňová, právní a finanční školení
  • Mzdové účetnictví: Docházka | Výpočty mezd | Reporty | Konzultace | Elektronické výplatní pásky | Odvody | Roční zúčtování daně | Legislativní podpora
  • HR outsourcing: HR Operativa | HR procesy | HR strategie | Interim HR | Personální poradenství | Pracovněprávní dokumentace | Reporting
  • ESG poradenství a reporting
  • RPA poradenství
  • Accace Office: Moderní online kancelář | Outsourcing administrativy | Správa datové schránky | Virtuální asistentka | Daňový hlídač | Hlídač insolvencí | Rejstříkový hlídač
  • Online konzultace
  • Balíčky služeb
Napište nám, co řešíte – rádi vám pomůžeme
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram