Zpět na novinky
Co může přinést automatizace procesů (RPA) vaší společnosti?
Přihlásit se na webinář
Mailchimp - subscribe form sidebar

Změny v dohodách o provedení práce (DPP) od roku 2024: Limity, oznamovací povinnosti a praktické dopady

21. října 2024

V praxi se stále velmi často setkáváme s dotazy ohledně nových povinností v souvislosti s dohodami o provedení práce (DPP). Přinášíme proto jejich ucelený přehled.

Zásadní změny týkající se DPP vstoupily v platnost od 1. července 2024. Změny se dotýkají především oblasti evidence zaměstnanců pracujících na DPP, oznamovací povinnosti vůči České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ) a od roku 2025 pak také limitů pro odvody pojistného.

Stáhnout článek jako PDF

Změny účinné od 1. července 2024

1.   Povinnost registrovat všechny zaměstnance na DPP

Zaměstnavatelé musí nově nahlašovat všechny zaměstnance pracující na DPP, a to i v případech, kdy jejich příjem nepřesahuje rozhodnou částku pro pojistné.

  • Počínaje červencem 2024 tak musí zaměstnavatelé nejpozději do 20. dne následujícího měsíce nahlásit všechny zaměstnance na DPP na místně příslušnou SSZ. Poprvé museli zaměstnavatelé splnit tuto povinnost do 20. srpna 2024.
  • Zaměstnanci mohou být nahlašováni i odhlašováni prostřednictvím Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání) nebo prostřednictvím e-Podání VPDPP (viz bod 4).

Upozornění: Zaměstnance je nutné přihlašovat až ke dni faktického zahájení výkonu práce. V praxi to pro zaměstnavatele znamená, že jakýkoliv nesoulad mezi podpisem dohody a reálným nástupem do práce musí být včas hlášen mzdovému oddělení nebo poskytovateli mzdových služeb, aby došlo ke správnému nahlášení zaměstnance.

  • Příklad: Pokud zaměstnanec uzavře DPP na delší období (např. od 1. 1. do 31. 12. 2025) a zahájí práci až 3. 2. 2025, je den nástupu práce 3. 2., tudíž dohoda se nepřihlašuje do 20. 2., ale až do 20. 3. 2025).

2.   Evidenční povinnost všech zaměstnanců na DPP

Zaměstnavatelé jsou povinni vést evidenci veškerých DPP, a to bez ohledu na účast na pojištění.

  • Evidence musí obsahovat údaje, které se následně hlásí SSZ (viz bod 4 níže), tj.: jméno, příjmení (příp. rodné příjmení), rodné číslo / EČP, datum a místo narození, pohlaví, kód zdravotní pojišťovny, občanství, zaměstnání od a do, druh DPP, údaj o tom, zda se jedná o zaměstnání malého rozsahu (pozn.: v tiskopise se bude vyplňovat až od 01/2025), zúčtované příjmy.

3.   Povinnost registrace zaměstnavatelů zaměstnávajících pouze DPP bez pojištění

Zaměstnavatelé, kteří dosud zaměstnávali pouze nepojištěné zaměstnance na DPP, se musejí nově registrovat do registru zaměstnavatelů ČSSZ. Tuto povinnost doposud měli pouze zaměstnavatelé, kteří zaměstnávali osoby s účastí na pojištění. Poprvé tak museli učinit do 31. července 2024.

4.   Měsíční oznamovací povinnost ohledně výše příjmů zaměstnanců na DPP

Zaměstnavatelé mají povinnost do 20. dne následujícího měsíce hlásit příjmy zaměstnanců na DPP, a to jak pojištěných, tak nepojištěných. Poprvé se hlášení zasílalo za červenec, konkrétně do 20. srpna 2024.

Za porušení povinností v bodech 1-3 hrozí pokuta až do výše 20 000 Kč, u bodu 4 až 50 000 Kč.

Změny účinné od 1. ledna 2025

Na začátek ledna byla posunuta další legislativní změna v oblasti DPP, a to úprava pojištění a odvodů:

1.   Účast na pojištění podle výše příjmu

DPP budou nově považovány buď za klasické zaměstnání, nebo za zaměstnání malého rozsahu (ZMR), podle výše sjednaného příjmu. Účast na pojištění tak bude záviset na výši příjmu. Předpokládaný limit pro ZMR na rok 2025 je 4 500 Kč.

2.   Režim oznámené dohody

Nově se zavádí tzv. režim oznámené dohody, který bude moci uplatnit pouze jeden zaměstnavatel. Tento zaměstnavatel si musí „rezervovat“ zaměstnance jako první.

  • Režim oznámené dohody se poprvé uplatní na měsíc leden 2025, s povinností odeslat hlášení do 20. února 2025.
  • V tomto režimu bude rozhodná částka pro účast na pojištění stanovena na 25 % průměrné mzdy. Očekává se, že tato částka bude o něco vyšší než současný limit 10 000 Kč, a její přesná výše bude zveřejněna na podzim 2024.

Příklad režimu oznámené dohody od 1. 1. 2025:

  • Zaměstnanec nastoupí do zaměstnání na DPP.
  • Zaměstnavatel oznámí ČSSZ elektronicky na tiskopise záměr uplatňovat režim oznámené dohody, vč. nástupu do zaměstnání.
  • Není-li evidován záměr u jiného zaměstnavatele, ČSSZ registraci záměru neodmítne. Účast na pojistném bude vznikat až dosažení limitu příjmu (tj. 25 % průměrné mzdy).  Zaměstnavatel tak bude postupovat při odvodu pojistného jako v současné době při dosažení příjmu vyššího než 10 000 Kč.

Příklad režimu neoznámené dohody od 1. 1. 2025

  • Zaměstnanec nastoupí do zaměstnání na DPP.
  • Zaměstnavatel ale nepošle na ČSSZ záměr, nebo jej pošle, ale bude odmítnut z důvodu evidence zaměstnance u jiného zaměstnavatele.
  • Zaměstnavatel pak musí posoudit odvody na pojistném dle výše sjednaného měsíčního příjmu, tj. zda jde o zaměstnání na DPP malého rozsahu nebo ne (viz bod 1).

Více informací naleznete také v průvodci MPSV.

Další dopady na zaměstnavatele a zaměstnance z praxe

Žádosti o formulář A1

Nová oznamovací povinnost ovlivňuje také žádosti o formulář A1, který potvrzuje příslušnost k systému sociálního pojištění při zaměstnávání s mezinárodním prvkem. Do žádostí je třeba nově uvádět i veškeré DPP a přikládat jejich kopie. ČSSZ má díky evidenci kompletní přehled o všech aktivních DPP (včetně těch, které zaměstnavatelé neukončili). Zaměstnavatelé často nemají o existenci DPP zaměstnanců s jinými společnostmi žádné informace.

Oznamování příjmů a evidence na úřadech práce

Nový systém hlášení příjmů z DPP má důležité dopady také na uchazeče o zaměstnání evidované na úřadu práce. Úřady nyní snadněji zjistí, zda uchazeči (ne)pracují na DPP, aniž by tuto skutečnost oznámili. Setkali jsme se s případy, kdy lidé pobírali podporu v nezaměstnanosti, a přitom měli uzavřenou DPP. Díky novému systému nahlašování příjmů musí uchazeči počítat s tím, že bude snadněji odhalena nesrovnalost. Uchazeči pak mohou být vystaveni sankcím nebo zpětnému vyřazení z evidence.

Praktické tipy pro zaměstnavatele

Správné nastavení komunikace s mzdovým oddělením:

Zaměstnavatelé musí zajistit správnou evidenci a hlášení všech zaměstnanců na DPP, a to i těch, kteří nepřekračují hranici pro povinnost účasti na pojištění. Je proto důležité, aby zaměstnavatelé včas komunikovali veškeré změny a nástupy u DPP s mzdovým oddělením nebo poskytovatelem mzdových služeb, a to včetně informací o faktickém nástupu zaměstnanců na DPP do práce.

Kontrola limitů příjmů a hlášení k pojištění:

Je nutné průběžně sledovat, zda zaměstnanci na DPP překračují limity příjmů z důvodu vzniku povinnosti odvádět pojistné. Od roku 2025 budou nové limity záviset na průměrné mzdě, a zaměstnavatelé by proto měli mít jasně nastavený systém pro sledování těchto změn.

Závěr

Změny v oblasti dohod o provedení práce, které začaly platit v roce 2024, přinesly zaměstnavatelům nové administrativní povinnosti a zavedly nová pravidla pro evidenci zaměstnanců a hlášení příjmů. Zaměstnavatelé tak byli nuceni nastavit interní procesy tak, aby plně nové požadavky splnili. Zároveň je třeba se připravit na změny od roku 2025, které přinesou další povinnosti v oblasti pojistného. Nicméně v současné době se diskutuje o možném zrušení změn.

V případě dotazů se obraťte na náš tým, rádi vám budeme se splněním všech povinností nápomocni.

Co může přinést automatizace procesů (RPA) vaší společnosti?
Přihlásit se na webinář
Mailchimp - subscribe form sidebar
downloadcrosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram