Zpět na novinky
Mailchimp - subscribe form sidebar

Oprava odpočtu DPH u neuhrazených závazků: Nová povinnost pro plátce od července 2025

8. srpna 2025

Týká se: DPH

Začátkem roku 2025 vstoupila v účinnost rozsáhlá novela zákona o DPH, která mimo jiné zavedla novou povinnost – vrátit uplatněnou DPH na vstupu u závazků, které jsou více než 6 měsíců po splatnosti. Ačkoli je ustanovení platné již několik měsíců, právě DPH přiznání za červenec bude tím prvním, kde se změna začne reálně promítat do praxe.

V návaznosti na rozhodnutí Soudního dvora EU přinesla novela zákona o DPH významnou změnu – povinnost vrátit uplatněnou DPH na vstupu z faktur, které nejsou uhrazeny do šesti měsíců od jejich splatnosti. Dlužník je povinen upravit (snížit) původně uplatněný odpočet, a to ve výši odpovídající neuhrazené části závazku.

Jelikož právě červenec 2025 je prvním zdaňovacím obdobím, za které se bude tato úprava reálně uplatňovat, vydalo Generální finanční ředitelství (GFŘ) k tématu metodickou informaci s praktickými doporučeními.

Hned v úvodu GFŘ zdůrazňuje, že se nová povinnost vztahuje pouze na přijatá zdanitelná plnění s DUZP od 1. 1. 2025. Oprava odpočtu DPH u neuhrazených závazků se provádí v daňovém přiznání za období, ve kterém uplyne šestiměsíční lhůta od splatnosti. Pokud dlužník později uhradí zbývající částku, může si příslušnou část DPH znovu uplatnit.

Příklad:

Zákazník nakoupí zboží se splatností 4. 1. 2025 v hodnotě 9 000 Kč a uplatní DPH ve výši 1 890 Kč, ale po šesti měsících (tj. do 4. 7. 2025) uhradí pouze 7 800 Kč (tj. 80 % celkové částky), musí vrátit 20 % z původně uplatněné DPH, tedy 378 Kč (1 890 Kč * 0,20). Úpravu provede v DPH přiznání a kontrolním hlášení za červenec 2025.

U plátců, jejichž zdaňovacím obdobím je kalendářní čtvrtletí, nevzniká povinnost snížit uplatněný odpočet DPH v případě, že k uhrazení závazku dojde nejpozději poslední den zdaňovacího období, v němž uplynula šestiměsíční lhůta po splatnosti.

Příklad:

Zákazník, čtvrtletní plátce, nakoupil zboží se splatností 15. 2. 2025 a uplatnil si nárok na odpočet v přiznání za 1. čtvrtletí 2025. Zboží uhradil až 20. 9. 2025, tedy více než 6 měsíců po splatnosti. Nicméně vzhledem k tomu, že úhrada byla provedena před koncem zdaňovacího období, do kterého splatnost spadala (tj. 3. čtvrtletí 2025), zákazník nemusí provádět úpravu odpočtu.

Jak zohlednit úpravu odpočtu v DPH přiznání a v kontrolním hlášení?

Úprava odpočtu daně se promítá jak do daňového přiznání k DPH, tak do kontrolního hlášení.

V daňovém přiznání k DPH se oprava odpočtu vykazuje takto:

  • Snížení odpočtu daně se uvádí na řádku 40 (při základní sazbě), případně na řádku 41 (při snížené sazbě) se záporným znaménkem.
  • Zároveň se stejná částka uvede na řádku 34 s kladným znaménkem.

Pokud dojde k následnému úplnému uhrazení závazku a plátce si chce odpočet opětovně nárokovat, uvede transakci standardně na řádku 40 nebo 41 (s kladným znaménkem) a na řádku 34 se záporným znaménkem. Řádek 34 má pouze evidenční charakter a nemá vliv na celkovou daňovou povinnost. Je proto opravu vždy provést i na řádku 40 nebo 41.

V kontrolním hlášení se oprava odpočtu daně (snížení i zvýšení) uvádí vždy v oddíle B.2, a to i u transakcí, jejichž hodnota nepřesáhla 10 tisíc Kč a které by tak obvykle spadaly do oddílu B.3. Současně je ve sloupci 12 potřeba vyplnit příznak „P“.

Protože je snížení odpočtu daně u neuhrazených pohledávek po splatnosti jednostrannou operací, neexistuje opravný daňový doklad vystavený poskytovatelem plnění. I přesto je potřeba do kontrolního hlášení vyplnit:

  • DIČ dodavatele (věřitele).
  • Číslo dokladu – je možné uvést buď číslo původního dokladu, nebo číslo interního dokladu, kterým je oprava prováděna. Nicméně je potřeba způsob číslování dodržovat v případě, že dojde k úhradě závazku.
  • Jako DUZP se vždy vykazuje datum původního plnění.

Závěrem je potřeba zmínit, že oprava odpočtu u závazků po splatnosti se neprovádí u transakcí, na které se vztahuje režim přenesení daňové povinnosti. Tedy např. při pořízení zboží z jiného členského státu, nákupu stavebních a montážních prací atp.

Zmíněná metodická informace obsahuje i návod na řešení některých specifických situací, jako je např. vzájemné započtení závazků a pohledávek, postup při postoupení pohledávky, povinnost opravy v průběhu reklamačního řízení nebo opravy v případě uplatňování koeficientu.

Pokud si nejste jisti, jak správně postupovat ve vašem konkrétním případě, obraťte se na naše daňové odborníky – rádi vám poradíme.

Marcela Hýnarová
Tax Manager | Accace s.r.o.
Napište nám
Mailchimp - subscribe form sidebar
tagmap-markercrosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram