ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?
Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu .
Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.
Nemůžete se přihlásit? Zkuste tuto stránku.
Týká se: DPH

Začátkem roku 2025 vstoupila v účinnost rozsáhlá novela zákona o DPH, která mimo jiné zavedla novou povinnost – vrátit uplatněnou DPH na vstupu u závazků, které jsou více než 6 měsíců po splatnosti. Ačkoli je ustanovení platné již několik měsíců, právě DPH přiznání za červenec bude tím prvním, kde se změna začne reálně promítat do praxe.
V návaznosti na rozhodnutí Soudního dvora EU přinesla novela zákona o DPH významnou změnu – povinnost vrátit uplatněnou DPH na vstupu z faktur, které nejsou uhrazeny do šesti měsíců od jejich splatnosti. Dlužník je povinen upravit (snížit) původně uplatněný odpočet, a to ve výši odpovídající neuhrazené části závazku.
Jelikož právě červenec 2025 je prvním zdaňovacím obdobím, za které se bude tato úprava reálně uplatňovat, vydalo Generální finanční ředitelství (GFŘ) k tématu metodickou informaci s praktickými doporučeními.
Hned v úvodu GFŘ zdůrazňuje, že se nová povinnost vztahuje pouze na přijatá zdanitelná plnění s DUZP od 1. 1. 2025. Oprava odpočtu DPH u neuhrazených závazků se provádí v daňovém přiznání za období, ve kterém uplyne šestiměsíční lhůta od splatnosti. Pokud dlužník později uhradí zbývající částku, může si příslušnou část DPH znovu uplatnit.
Zákazník nakoupí zboží se splatností 4. 1. 2025 v hodnotě 9 000 Kč a uplatní DPH ve výši 1 890 Kč, ale po šesti měsících (tj. do 4. 7. 2025) uhradí pouze 7 800 Kč (tj. 80 % celkové částky), musí vrátit 20 % z původně uplatněné DPH, tedy 378 Kč (1 890 Kč * 0,20). Úpravu provede v DPH přiznání a kontrolním hlášení za červenec 2025.
U plátců, jejichž zdaňovacím obdobím je kalendářní čtvrtletí, nevzniká povinnost snížit uplatněný odpočet DPH v případě, že k uhrazení závazku dojde nejpozději poslední den zdaňovacího období, v němž uplynula šestiměsíční lhůta po splatnosti.
Zákazník, čtvrtletní plátce, nakoupil zboží se splatností 15. 2. 2025 a uplatnil si nárok na odpočet v přiznání za 1. čtvrtletí 2025. Zboží uhradil až 20. 9. 2025, tedy více než 6 měsíců po splatnosti. Nicméně vzhledem k tomu, že úhrada byla provedena před koncem zdaňovacího období, do kterého splatnost spadala (tj. 3. čtvrtletí 2025), zákazník nemusí provádět úpravu odpočtu.
Úprava odpočtu daně se promítá jak do daňového přiznání k DPH, tak do kontrolního hlášení.
V daňovém přiznání k DPH se oprava odpočtu vykazuje takto:
Pokud dojde k následnému úplnému uhrazení závazku a plátce si chce odpočet opětovně nárokovat, uvede transakci standardně na řádku 40 nebo 41 (s kladným znaménkem) a na řádku 34 se záporným znaménkem. Řádek 34 má pouze evidenční charakter a nemá vliv na celkovou daňovou povinnost. Je proto opravu vždy provést i na řádku 40 nebo 41.
V kontrolním hlášení se oprava odpočtu daně (snížení i zvýšení) uvádí vždy v oddíle B.2, a to i u transakcí, jejichž hodnota nepřesáhla 10 tisíc Kč a které by tak obvykle spadaly do oddílu B.3. Současně je ve sloupci 12 potřeba vyplnit příznak „P“.
Protože je snížení odpočtu daně u neuhrazených pohledávek po splatnosti jednostrannou operací, neexistuje opravný daňový doklad vystavený poskytovatelem plnění. I přesto je potřeba do kontrolního hlášení vyplnit:
Závěrem je potřeba zmínit, že oprava odpočtu u závazků po splatnosti se neprovádí u transakcí, na které se vztahuje režim přenesení daňové povinnosti. Tedy např. při pořízení zboží z jiného členského státu, nákupu stavebních a montážních prací atp.
Zmíněná metodická informace obsahuje i návod na řešení některých specifických situací, jako je např. vzájemné započtení závazků a pohledávek, postup při postoupení pohledávky, povinnost opravy v průběhu reklamačního řízení nebo opravy v případě uplatňování koeficientu.
Pokud si nejste jisti, jak správně postupovat ve vašem konkrétním případě, obraťte se na naše daňové odborníky – rádi vám poradíme.
