ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?
Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu .
Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.
Nemůžete se přihlásit? Zkuste tuto stránku.
Dne 3. 4. 2025 nabude účinnosti očekávaná novela zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ) („novela“).
Novela přináší několik klíčových změn, které ovlivní proces zadávání veřejných zakázek. Přijaté změny ZZVZ mají reflektovat potřebu větší transparentnosti a efektivity při nakládání s veřejnými prostředky a zejména pak také reagovat na nové požadavky evropské legislativy (novela je, mimo jiné, promítnutím nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2560 ze dne 14. prosince 2022 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh („nařízení“) do českého právního řádu). Společně se ZZVZ byl novelizován zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory, a další právní předpisy.
V následujícím článku přinášíme přehled těch nejvýznamnějších změn.
Novela přináší změny v oblasti finančních limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu. Nově dochází k navýšení prahových hodnot, od kterých vzniká zadavatelům povinnost postupovat podle režimu stanoveného ZZVZ.
Pro dodávky a služby se původní hranice zvyšuje ze stávajících 2 mil. Kč na 3 mil. Kč bez DPH, zatímco u stavebních prací se limit zvyšuje z dosavadních 6 mil. Kč na 9 mil. Kč bez DPH.
Změnu limitů zakázek bude možné bez omezení aplikovat u nových zadávacích řízení, která ještě nebyla vyhlášena. U zadávacích řízení nad limit 2 milionů Kč, ale do limitu 3 milionů Kč, která již byla vyhlášena, nelze už upustit od režimu zákona o zadávání veřejných zakázek. Pokud by chtěl zadavatel již zahájené zadávací řízení zrušit, musel by naplnit důvody podle § 127 zákona o zadávání veřejných zakázek.
Zvýšené limity se pak projeví i ve vztahu ke změnám smlouvy, kdy bude od účinnosti novely naopak možné provést změnu i již uzavřené smlouvy bez aplikace speciálních pravidel v § 222 zákona o zadávání veřejných zakázek, pokud celková hodnota závazku po změně nepřekročí nový limit pro veřejné zakázky malého rozsahu (tedy 3 miliony Kč pro dodávky a služby a 9 milionů Kč pro stavební práce).
Díky těmto úpravám se otevírá možnost realizace většího množství zakázek nižší hodnoty mimo režim ZZVZ, tedy pouze na základě interních pravidel zadavatele. Výhodou této změny je snížení administrativní zátěže při zadávání menších zakázek, s ohledem na dlouhodobý růst cen na trhu, který dosud nebyl právními předpisy nijak reflektován.
Jednou z významných změn, kterou novela přináší, je úprava pravidel v průběhu samotného zadávacího řízení. Novela reaguje na potřebu aplikace nařízení, které má za cíl zajistit, aby subvence od třetích zemí nebyly zneužívány k narušení hospodářské soutěže v rámci veřejných zakázek. Zadavatelé tak budou nově povinni u velkých zadávacích řízení (oznamovací povinnost zadavatele podle nařízení platí pro veřejné zakázky s předpokládanou hodnotou minimálně 250 mil. EUR) vyžadovat od účastníků řízení informace o případné zahraniční podpoře.
Pokud účastníci řízení neuvedou požadované informace o zahraničních subvencích, bude zadavatel povinen je vyzvat k doplnění nabídky do deseti pracovních dnů. Tato změna přináší vyšší transparentnost do procesu a zajišťuje, že zadavatelé velkých zakázek budou mít jasný přehled o finanční podpoře, kterou účastníci získali z jiných států.
V praxi to bude znamenat, že zadavatelé, na které se povinnost bude vztahovat, budou muset vyžádat čestná prohlášení od účastníků zadávacího řízení, že v posledních třech letech neobdrželi žádné zahraniční subvence, nebo naopak poskytnout důkaz o jejich obdržení, pokud hodnota těchto subvencí překročí stanovený limit.
Novela ZZVZ dále přináší změnu, která se týká zadávacích lhůt v případě, že je zadávací řízení podrobeno šetření Evropské komise právě ohledně zahraničních subvencí. Pokud Evropská komise zahájí přezkum nebo hloubkové šetření oznámených zahraničních finančních příspěvků, může být zadávací lhůta prodloužena o dobu, po kterou probíhá toto šetření.
To v praxi znamená, že zadavatelé budou muset počítat s možností prodloužení lhůty a být připraveni na to, že celý proces zadávání zakázky se může zdržet, než Evropská komise vydá stanovisko o možném dopadu zahraničních subvencí na hospodářskou soutěž. Současně se však šetření podle nařízení budou opět týkat jen velkých zakázek dosahujících hodnot stanovených v nařízení.
Účastníci mají však nově možnost ze zadávacího řízení odstoupit, a to v době hloubkového šetření oznámených zahraničních finančních příspěvků prováděného Evropskou komisí. Tato doba se počítá od doručení informace ze strany zadavatele o zahájení hloubkového šetření do doručení informace o jeho ukončení účastníku zadávacího řízení.
Zadavatel má povinnost informovat o zákazu uzavření smlouvy podle této skutečnosti ve smyslu ust. § 40 odst. 4 ZZVZ (v novelizovaném znění) obesláním účastníků či zveřejněním informace na profilu zadavatele.
Novela rovněž přináší nové důvody pro vyloučení účastníků zadávacího řízení. Pokud bude zjištěno, že účastník řízení obdržel zahraniční subvence, které mají negativní vliv na hospodářskou soutěž, bude zadavatel mít právní oporu pro vyloučení tohoto účastníka. Tento nový rámec je v souladu s evropskými předpisy a má zajišťovat, aby pro plnění veřejné zakázky nebyl vybrán účastník, který získal nedovolenou finanční výhodu z podpory od třetích zemí.
Další změnou odrážející implementaci výše zmíněného nařízení je rozšíření pravomocí ÚOHS v oblasti zahraničních subvencí. ÚOHS nově získává oprávnění požadovat od firem informace o obdržených zahraničních podporách a předávat je Evropské komisi. V případě potřeby může ÚOHS provádět šetření na území ČR a poskytovat podporu Evropské komisi při posuzování dopadů zahraničních subvencí na české veřejné zakázky.
Novelou dochází také k úpravě limitní hodnoty, od které jsou zadavatelé povinni zveřejňovat uzavřené smlouvy na svém profilu. Tento limit se z dosavadních 500 tis. Kč bez DPH zvyšuje na 1 mil. Kč bez DPH. Tato změna však nemá vliv na povinnosti vyplývající ze zákona č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), na které je stále třeba dbát.
Závěrem ještě doplňujeme zajímavou změnu, které se dočkal zákon o ochraně hospodářské soutěže. Do ustanovení § 22a odst. 6 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, bylo opět vloženo omezení doby, po kterou může trvat sankce v podobě zákazu plnění veřejných zakázek za přestupek týkající se uzavření kartelových dohod. Za tento přestupek půjde nově uložit zákaz plnění veřejných zakázek v trvání nejdéle tří let. Nadále však platí i omezení sankce na dobu jednoho roku v případě, že řízení před ÚOHS skončí narovnáním za splnění podmínek zákona o ochraně hospodářské soutěže.
Novela zákona o zadávání veřejných zakázek přináší zásadní změny. Zatímco některé z nich, jako zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu, zjednodušují administrativu a snižují náklady, jiné změny, jako pravidla pro zahraniční subvencí, budou vyžadovat vyšší úroveň transparentnosti a spolupráce s Evropskou komisí. Zadavatelé se tak musí připravit na nové povinnosti a případně upravit své interní směrnice tak, aby odpovídaly novému právnímu rámci.
Veřejným zakázkám se věnujeme již řadu let, nabízíme služby jak pro zadavatele veřejných zakázek, tak i dodavatele. Rádi vám poskytneme odborné právní poradenství – neváhejte se na nás obrátit.
Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Whistleblowing | GDPR | Právo nemovitostí | Veřejné zakázky | Dědictví a nástupnictví | Právo duševního vlastnictví | Zaměstnávání cizinců a imigrační služby | Sporná agenda | Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů | Online poradenský portál
Naše služby si můžete pohodlně objednat také prostřednictvím e-shopu: