ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?
Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu .
Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.
Nemůžete se přihlásit? Zkuste tuto stránku.

Od začátku července 2025 běží pilotní provoz dlouho slibovaného jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů (JMHZ). Zákon o jednotném měsíčním hlášení byl v červenci 2025 schválen Poslaneckou sněmovnou a ta jej v rámci legislativního procesu postoupila dále Senátu. Nový způsob plnění oznamovacích povinností se dotkne všech zaměstnavatelů.
V současnosti zaměstnavatelé odesílají orgánům státní správy každý měsíc až 25 různých hlášení. Konkrétně musí zaměstnavatelé komunikovat jednotlivě s Úřadem práce, Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ), Českým statistickým úřadem, Ministerstvem práce a sociálních věcí (MPSV) a Finanční správou.
Jednotné hlášení má většinu těchto podání sloučit do jednoho podání, které budou zaměstnavatelé podávat pouze elektronicky. Toto jednotné hlášení bude možné odeslat přes API rozhraní APEP/VREP (rozhraní používaná ČSSZ pro elektronická podání), datovou schránkou nebo prostřednictvím ePortálu ČSSZ. Příjemcem všech jednotných hlášení bude MPSV. Dodaná data budou následně automaticky zpracována a rozeslána potřebným úřadům státní správy. V jednotném hlášení nejsou zahrnuty zdravotní pojišťovny, vůči nimž budou zaměstnavatelé povinni plnit ohlašovací povinnosti samostatně.
Současná roztříštěnost jednotlivých hlášení státní správě mimo jiné komplikuje zaměstnavatelům práci, neboť různá hlášení se podávají v různých termínech. Jednotné měsíční hlášení přinese zásadní úlevu v podobě jediného termínu odeslání, který zákon stanovuje na 20. den v měsíci následujícím po měsíci, za nějž se hlášení podává.
Jednotné měsíční hlášení bude možné podávat také prostřednictvím zplnomocněného zástupce (např. externí mzdové společnosti).
MPSV si od jednotného hlášení slibuje především celkové zvýšení efektivnosti a snížení administrativní zátěže spolu s odstraněním duplicitního vykazování. Jednotné hlášení dále přinese výhody i zaměstnancům. Těm se například výrazně ulehčí administrativa spojená se zpracováním daní, protože z jednotného měsíčního hlášení budou data potřebná pro Finanční správu zpracována do již předvyplněného daňového přiznání, které zaměstnanci jen doplní o několik chybějících údajů a odešlou. Další výhodu představuje skutečnost, že jednotlivé úřady budou mít k dispozici údaje potřebné pro vyřízení jednotlivých žádostí (např. v případě podpory v nezaměstnanosti nebo dávky státní sociální podpory) a zaměstnanci je nebudou muset opětovně dokládat.
Plánovaná účinnost zákona o jednotném hlášení je od 1. ledna 2026. Samotný systém jednotného hlášení pak bude, dle současných informaci MPSV, spuštěn od 1. dubna 2026. Od dubna 2026 do konce června 2026 má zaměstnavatelům běžet lhůta pro zpětné vyplnění jednotných měsíčních hlášení za první tři měsíce roku 2026.
Zavedení nového systému pro komunikaci mezi zaměstnavateli a státní správou sice přinese jisté náklady v podobě přizpůsobení interních mzdových a HR systémů nové podobě vyplňování a odesílání hlášení, celkově ale znamená zásadní zefektivnění celé mzdové a HR agendy a významný posun k digitalizaci komunikace mezi firmami a státem.
| PODÁNÍ ZAHRNUTÁ DO JEDNOTNÉHO MĚSÍČNÍHO HLÁŠENÍ | ||
| Zařazena plně | Zařazena částečně | |
| Evidenční list důchodového pojištění | Hlášení o zaměstnání poživatele předčasného starobního důchodu | Příloha k žádosti o dávku (NEMPRI) |
| Odhláška z registru zaměstnavatelů | Přihláška do registru zaměstnavatelů | Čtvrtletní výkaz o práci |
| Potvrzení o počtu směn v zaměstnání zdravotnického záchranáře nebo člena jednotky hasičského záchranného sboru podniku | Potvrzení o studiu (o teoretické a praktické přípravě) pro účely důchodového pojištění | Ohlášení plnění povinného podílu osob se zdravotním postižením na celkovém počtu zaměstnanců |
| Potvrzení o výkonu zaměstnání se stálým pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech | Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání) | Roční zpráva o činnosti zaměstnavatele uznaného na CHTP |
| Přehled o výši pojistného od ledna 2025 | Přehled o činnosti agentury práce | Monitorovací dotazník |
| Pololetní šetření o průměrném výdělku | Výkaz o úplných nákladech práce | Vyúčtování daně z příjmů vybírané srážkou podle zvláštní sazby |
| Informace o nástupu občana EU/EHP a dalších osob, které nepotřebuje pracovní oprávnění do zaměstnání | Informace o ukončení/změně ukončení zaměstnání občana EU/EHP a dalších osob, které nepotřebuje pracovní oprávnění do zaměstnání | Oznámení plátce daně, který je plátcem příjmu plynoucího ze zdrojů na území České republiky daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně |
| Sdělení o nástupu cizince, držitele pracovního oprávnění, do zaměstnání, k vyslání, k vnitropodnikovému převedení | Sdělení o ukončení zaměstnání, vyslání, vnitropodnikového převedení cizince, držitele pracovního oprávnění | Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti vybírané srážkou formou záloh |
| Vyúčtování mzdových nákladů – VPP | Vyúčtování mzdových nákladů – SÚPM vyhrazené | Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti, sražených zálohách na daň a daňovém zvýhodnění |
| Vyúčtování mzdových nákladů – Sdílené pracovní míst | Počet zaměstnanců – příloha č. 1 Vyúčtování | Žádost podle § 35d odst. 5 zákona o daních z příjmů o poukázání chybějící částky vyplacené plátcem daně poplatníkům na měsíčních daňových bonusech |
| Přehled souhrnných údajů zaznamenaných na mzdových listech poplatníků – příloha č. 2 Vyúčtování | Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a o sražené dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně | Žádost podle § 35d odst. 9 zákona o daních z příjmů o poukázání chybějící částky vyplacené plátcem daně poplatníkům na doplatku na daňovém bonusu z ročního vyúčtování záloh a daňového zvýhodnění |

Obchodní právo | Korporátní služby | Pracovní právo | Compliance programy | Whistleblowing | GDPR | Právo nemovitostí | Veřejné zakázky | Dědictví a nástupnictví | Právo duševního vlastnictví | Zaměstnávání cizinců a imigrační služby | Sporná agenda | Zdravotnické právo | Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů | Online poradenský portál
Naše služby si můžete pohodlně objednat také prostřednictvím e-shopu: