ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?
Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu .
Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.
Nemůžete se přihlásit? Zkuste tuto stránku.
Týká se: Mezinárodní zdanění

Rada OECD v listopadu schválila aktualizaci Modelové smlouvy o zamezení dvojího zdanění včetně souvisejícího komentáře. Nejvýznamnější změnu přináší komentář k článku 5, týkající se posuzování vzniku stále provozovny v případě přeshraniční práce z domova.
V současnosti řada společností umožňuje svým zaměstnancům vykonávat práci na dálku ze zahraničí. Toto nastavení však pro zaměstnavatele přináší otázku, jestli v zahraničí vzniká stála provozovna z titulu stálého místa výkonu práce (tzv. „fixed place“).
Dle nových doporučení OECD by pro posouzení vzniku stálé provozovny z titulu zahraničního home office měla být určující dvě základní kritéria:
Místo, ze kterého zaměstnanec v zahraničí pracuje, by se obecně nemělo považovat za stálou provozovnu, pokud z něj zaměstnanec pro zaměstnavatele pracuje méně než 50 % svého celkového pracovního času během dvanáctiměsíčního období.
Pokud zaměstnanec pracuje z domova více než 50 %, je důležité zjistit, zda existují nějaké obchodní důvody pro výkon práce z dané země, které usnadňují podnikání společnosti. Komentář uvádí řadu příkladů, kdy se bude jednat o obchodní důvody, např.:
Stálou provozovnu by naopak neměly vytvořit situace, kdy zaměstnanec pracuje ze zahraničí pouze z osobních důvodů, případně když společnost umožnila práci na dálku za účelem získání talentů, nebo kvůli úspoře nákladů.
Ne všechny členské státy OECD se plně ztotožňují s aktualizací komentáře, proto se může v praxi rozsah a načasování uplatňování nových doporučení lišit.
Česká republika si k aktualizovanému znění komentáře k článku 5 uplatnila výhradu. Nesouhlasí především s benevolentnějšími podmínkami, které limitují možnost vzniku stálé provozovny při práci z domova. V České republice se proto pravděpodobně bude nadále uplatňovat dosavadní přísnější přístup.
I přes výhradu České republiky však doporučujeme společnostem, které využívají přeshraniční pracovní uspořádání, aby věnovali aktualizaci komentáře zvýšenou pozornost a ověřili si přístup konkrétního státu k posuzování vzniku stále provozovny z titulu práce z domova.
