ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?
Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu .
Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.
Nemůžete se přihlásit? Zkuste tuto stránku.
Týká se: Právo

Na evropském trhu můžeme v posledních letech sledovat nárůst poptávky po ekologických nebo jinak šetrných výrobcích. Označení nebo prezentace výrobku však může být často zavádějící a klamat spotřebitele ve skutečném dopadu na životní prostředí. Takové jednání prodávajícího dostalo označení greenwashing a reaguje na něj Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2024/825, kterou transponuje nový návrh novely zákona na ochranu spotřebitele a občanského zákoníku.
Nová úprava cílí zejména na podnikatele, kteří prezentují své výrobky s environmentálními či udržitelnými vlastnostmi. Snaží se tak chránit spotřebitele a zaručit rovné podmínky pro výrobce na trhu.
Podle návrhu novely bude nově zakázáno na trhu inzerovat výrobky s obecnými či vágními environmentálními tvrzeními, mezi které se počítá mimo jiné i grafické nebo barevné znázornění. Pokud bude chtít prodávající takový produkt označit za jakkoli šetrný k životnímu prostředí, bude muset svá tvrzení podložit jasnými, ověřitelnými a veřejně dostupnými důkazy. Podnikatel bude muset být schopen prokázat pravdivost takových tvrzení nejen v obecné rovině, ale i ve vztahu ke konkrétním složkám výrobku či jeho výrobního a životního cyklu.
Kontrolu nad dodržováním pravidel proti klamaní spotřebitelů označením ekologického nebo udržitelného výrobku bude mít na starost pravděpodobně zejména Česká obchodní inspekce. Za porušení konkrétní právní úpravy pak mohou hrozit pokuty až ve výši pět milionů korun nebo čtyř procent ročního obratu.
Vzhledem k aktuální politické situaci je schválení zákona v nedohlednu. Je však nutné brát v potaz lhůtu k povinné transpozici směrnice, která vyprší 27. září 2026. V případě, že prodávající dováží své výrobky do jiných zemí Evropské unie, může se na něj už nyní vztahovat obdobná právní úprava.
