ZÍSKEJTE ZDARMA PŘÍSTUP K
Sledujeme nepřetržitě legislativní úpravy a pravidelně informujeme o změnách, které mohou mít dopad na vaše podnikání. Chcete i vy dostávat zajímavé odborné články a studie, užitečné tipy, informace o novinkách a legislativních změnách přímo do vaší emailové schránky?
Na co se můžete těšit? Nahlédněte do našeho Newsroomu .
Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.
Nemůžete se přihlásit? Zkuste tuto stránku.
Týká se: DPH

Začátkem roku schválil Evropský parlament směrnici ViDa (VAT in Digital Age), jejíž součástí je mimo jiné i zavedení povinné elektronické fakturace neboli e-invoicingu. Přehled jednotlivých oblastí směrnice si můžete připomenout v našem článku.
Jak je na tom s implementací směrnice Česká republika a kdy mohou i čeští podnikatelé očekávat změny na poli vystavování daňových dokladů?
Povinnost vystavování faktur v elektronické podobě se v první fázi týká zejména intrakomunitárních (unijních) B2B transakcí a měla by platit od července 2030. Pokud jde o tuzemská plnění, Evropská unie dává členským státům na zavedení nového systému více času, a to až do ledna 2035.
Vystavování elektronických faktur se bude řídit standardem EN 16931. Faktura sestavená dle tohoto standardu nemá vizuální podobu, jak ji známe dnes. Půjde o speciálně strukturovanou formu dokumentu, která umožní jeho elektronické odeslání a automatické zpracování. Nejedná se tedy o fakturu, která je v pdf formátu odeslaná e-mailem, jako spíše o dokumenty ve formátu xml, k jejichž odesílání bude v budoucnu s největší pravděpodobností zřízena speciální síť nebo platforma. V podobném formátu se již dnes zpracovávají a posílají např. daňová přiznání.
Cílem je zavést univerzální systém fakturace, kdy vystavené faktury budou mít vždy stejné náležitosti a strukturu, bez ohledu na to, v jakém systému nebo na jaké platformě budou vytvořeny. Ve směrnici byla ponechána možnost vystavovat i souhrnné daňové doklady.
S elektronickou fakturací bude také zaveden systém reportování ve (skoro) reálném čase. V případě intrakomunitárních transakcí bude mít dodavatel povinnost vystavit fakturu do 10 dní od poskytnutí plnění a obratem ji nahrát do systému Finanční správy. Tím by mělo dojít ke zrušení podávání samostatného souhrnného hlášení, neboť finanční správy již budou mít relevantní data k dispozici v tomto systému. Kontrolní hlášení by mělo být nahrazeno postupně po zavedení povinné elektronické fakturace i u tuzemských plnění.
Evropská unie doporučuje jednotlivým státům zavést systém e-fakturace pro tuzemské transakce postupně, ideálně ještě před rokem 2030. Nicméně v České republice jsou snahy o zavedení těchto systémů ještě v plenkách a k zavedení pravděpodobně dojde až po roce 2030.
Pokud však obchodujete s partnery usazenými v jiných členských státech EU, doporučujeme vám vývoj průběžně sledovat a svůj interní systém včas upravit tak, aby byl schopen vystavovat a přijímat faktury v požadovaném formátu a struktuře.
V případě dotazů se neváhejte obrátit na náš daňový tým.

