Zpět na novinky
Whistleblowing: přehledně o ochraně oznamovatelů
Prohlédnout e-book
Mailchimp - subscribe form sidebar

Právní due diligence: Na co dát pozor při koupi společnosti?

26. května 2025

Koupě obchodní společnosti (ať už formou převodu akcií, podílů nebo obchodního závodu) je pro mnohé investory atraktivní cesta k rozšíření podnikání nebo vstupu na nový trh. Nese s sebou však četná rizika, která mohou mít zásadní dopad na budoucí provoz i hospodářský výsledek společnosti. Z toho důvodu je nezbytné provádět před samotnou koupí důkladnou prověrku (tzv. due diligence). Ta nejen identifikuje potenciální problémy spojené se současným stavem společnosti, ale poskytuje také podklady pro případné úpravy kupní ceny či vymezení garancí.

Stáhnout článek jako PDF

K čemu slouží due diligence?

Pokud se kupující rozhodne nabývat přímo podíly či akcie dané společnosti, je nutné pamatovat na to, že nenabývá pouze „značku“ či technologické vybavení, ale přebírá veškeré závazky, zaměstnance, licence, soudní spory, dluhy, pohledávky či rizika vyplývající z předchozího podnikání. Totéž platí i v případě fúze, kde se nástupnická společnost stává nositelem práv a povinností zanikající nebo přeměňované entity. Právě kvůli rozsáhlým dopadům je vhodné důkladně zkoumat všechny oblasti podnikání cílové společnosti, přičemž důraz by měl být kladen právě i na právní aspekty stavu nabývaného jmění.

Konečnému rozhodnutí o akvizici společnosti by měl tedy předcházet nejen účetní a daňový audit, ale především právní due diligence, jejímž cílem je odhalit případné právní nedostatky. Zjištění takových problémů před podpisem kupní smlouvy umožňuje kupujícímu vhodně upravit její text, např. obecně rozšířit odpovědnost prodávajícího, upravit výši kupní ceny, mechanismus jejího splácení nebo zahrnout přímo specifické garance a prohlášení. Předejdete tak pozdějším sporům, jež by mohly ohrozit dlouhodobou návratnost celé investice.

Pokud se během due diligence odhalí méně závažné vady, často jsou vyřešeny dohodou o snížení kupní ceny nebo rozšířením záruk poskytovaných prodávajícím. Někdy se lze dohodnout i na částečném vyloučení určitých aktiv nebo na restrukturalizaci transakce (např. vyčlenění nemovitosti do samostatné společnosti či její odštěpení). Takový specifický postup přitom může zvyšovat výdaje, ať už jde o dodatečné daňové zatížení či právní náklady.

V některých případech bývá kupní smlouva uzavřena ještě před dokončením due diligence, a to zejména pokud hrozí, že bude proces prověrky velmi dlouhý. Do smluvních ujednání se proto vkládají ujednání, která kupujícímu umožňují od smlouvy odstoupit nebo upravit kupní cenu, pokud by se během právní prověrky objevily závažné nedostatky. Tento postup je ale spojen s vyšší mírou rizika, a proto se doporučuje předběžně uzavřít pouze tzv. Letter of Intent (LOI), Termsheet či Head of Terms. V nich se strany dohodnou na klíčových parametrech transakce, jako je rozsah nabývaného majetku (tzv. share deal nebo asset deal), předpokládaná cena, způsob financování, rozhodné právo či exklusivita, a samotná akviziční smlouva se pak připraví až po dokončení due diligence.

Hlavní oblasti právní prověrky

Následující stručný výčet shrnuje hlavní okruhy, které je vhodné v rámci právní prověrky vzít v potaz. Nejde o vyčerpávající seznam, ale spíše o ilustraci, proč je komplexní due diligence klíčová pro rozpoznání potenciálních rizik, jež mohou významně ovlivnit hodnotu i bezproblémové fungování kupované společnosti nebo jiného aktiva.

1. Řádné nabytí podílů/akcií ze strany současného i předchozího majitele

Je nezbytné ověřit, zda veškeré dosavadní převody vlastnických práv byly provedeny platně a účinně. V některých případech mohou totiž soudy posoudit již dříve proběhlé převody majetku (včetně akcií a podílů) jako neplatné či jinak vadné, což může ohrozit vlastnické právo zamýšleného nabyvatele. Dobrá víra kupující strany nemusí vždy zaručit, že jí majetek nebude následně odebrán skutečným majitelem.

2. Nabytí nemovitého majetku a jeho případná zatížení

Pokud je součástí nabývané společnosti či závodu i nemovitý majetek zapsaný v katastru nemovitostí, doporučuje se detailně projít všechny převodní smlouvy a také ověřit záznamy v příslušném katastru. Je rovněž vhodné zkontrolovat, zda na nabývaných nemovitostech neváznou věcná břemena, zástavní práva či jiná omezení, která mohou mít vliv na hodnotu a využitelnost daného majetku. Výrazně to může ovlivnit budoucí rozvojové plány, výstavbu nebo i běžný provoz společnosti.

3. Právní vztahy k movitému majetku a případné závady

U movitých věcí či nemovitostí, které se do katastru nezapisují, je dohledání nabývacích titulů složitější. Lze je však nahradit zárukami v kupní smlouvě, že je prodávající výlučným vlastníkem a že majetek není zatížen právy třetích osob. Taková opatření jsou pak vhodná zejména v případech, kdy se jedná o movitý majetek vyšší hodnoty, jako jsou automobily či výrobní stroje.

4. Daňová a veřejnoprávní rizika

Ačkoliv daňový a účetní audit je zpravidla samostatnou disciplínou, i právní tým by měl reflektovat, zda společnost nemá dlouhodobé daňové nedoplatky, nedořešená penále či závazky vůči státu, které by mohly negativně ovlivnit hodnotu společnosti. Nálezy z právní due diligence se následně mohou promítnout do jednání o snížení kupní ceny či zavedení speciálních garancí prodávajícího.

5. Platnost a účinnost klíčových smluv

Výnosnost společnosti nebo obchodního závodu se často odvíjí od smluv s hlavními odběrateli nebo dodavateli. Proto je vhodné důsledně prověřit, zda tyto klíčové smlouvy netrpí vadami, které by mohly vést k jejich rychlému ukončení. Je nutné rovněž posoudit vyváženost závazků a sankcí; například zda neexistují jednostranné výpovědní klauzule nebo vysoké smluvní pokuty v neprospěch cílové společnosti.

6. Garance, záruky a zajišťovací instrumenty

Zákonná i smluvní zajištění (ručení, zástavy, bankovní záruky, směnky apod.) mohou výrazně ovlivnit finanční stabilitu cílové společnosti či obchodního závodu. Při právní prověrce se proto pečlivě kontroluje jejich platnost, účinnost a případné extrémně nevýhodné podmínky (vysoké sankce, jednostranné nároky věřitele). Zároveň je nutné zhodnotit, zda nejsou zajištění spojena s klíčovým majetkem do té míry, že by případné neplnění závazků ohrozilo provoz či rozvoj podniku. Díky tomu kupující lépe posoudí dopady na cash flow, refinancování i budoucí strategické nakládání se společností, respektive závodem.

7. Smlouvy uvnitř skupiny (holdingové vztahy)

Pokud je cílová entita začleněna v holdingové struktuře, měla by být pečlivě prověřena platnost a přiměřenost smluv uzavřených mezi propojenými osobami. Nesprávné nastavení platebních toků nebo účtování sdílených nákladů (například management fees, pronájmy, licenční poplatky) může vyvolat daňové či jiné právní spory. Přísné sledování tzv. transfer pricing pravidel je zásadní pro eliminaci rizika sankcí. Tato oblast proto bývá zpravidla ve větším detailu součástí finanční prověrky podniku.

8. Majetek třetích osob v držení cílové společnosti

Společnost může ve svém účetnictví uvádět aktiva, která nevlastní (např. zboží na konsignaci či pronajatý majetek), ale také chybně vykazovat nedokončenou výrobu nebo poškozené či nepoužitelné zásoby. Tím může docházet k nadhodnocení hodnoty společnosti a kupující by tak mohl uhradit neexistující či značně nadsazené položky. Při due diligence je proto nezbytné prověřit, zda jsou vykázaná aktiva reálná a skutečně patří cílové společnosti.

9. Ustanovení o změně majitele (Change of Control)

V mnoha důležitých smlouvách (úvěrových, nájemních nebo klíčových kontraktech s dodavateli) bývá zakotveno právo druhé strany smlouvu vypovědět nebo ji pozměnit v případě změny na straně nabývaného podniku. To může významně ovlivnit fungování společnosti či obchodního závodu po transakci. Kupující by měl dopředu zjistit, zda pro změny v majetkové struktuře potřebuje souhlas dotčených smluvních partnerů a zda jsou případně ochotni jej poskytnout.

10. Ochrana duševního vlastnictví a nehmotná aktiva

S rozvojem moderních technologií a know-how je stále častěji důležité prověřit, komu patří ochranné známky, patenty, softwarové licence či jiná nehmotná aktiva. Pokud se ukáže, že klíčový software není majetkem společnosti (ale například zaměstnanců či spolupracujících osob), nebo že její značka není řádně chráněna, může to zmařit plánovaný rozvoj. Vlastnická práva i licenční smlouvy je třeba zkontrolovat stejně pečlivě jako například nabývací tituly k nemovitostem.

11. Personální a zaměstnanecké aspekty

Zaměstnanci tvoří často velmi cennou část společnosti či závodu. Je proto důležité prověřit platnost a účinnost pracovních smluv, existenci případné kolektivní smlouvy, podmínky zaměstnaneckých benefitů a zda nejsou vedeny pracovněprávní spory. Některé kauzy týkající se diskriminace či nezákonného ukončení pracovních poměrů mohou mít významné finanční důsledky, které je opět vhodné reflektovat do výše kupní ceny nebo záruk v převodní smlouvě.

12. Soulad se zákonnými a regulatorními požadavky

Právní due diligence by měla zohlednit také dodržování různých předpisů v oblasti ochrany osobních údajů (GDPR), ochrany spotřebitele, předpisů upravujících ochranu životního prostředí či dalších odvětvových regulací, které jsou specifické pro činnost daného podniku. Kupující vždy potřebuje vědět, zda společnost nevystavuje svým jednáním riziko uložení pokut nebo administrativních sankcí.

Vliv struktury transakce

Struktura transakce (tzv. share deal vs. asset deal) má vliv na rozsah prověrky a na možná rizika. V případě share dealu vstupuje kupující do všech právních vztahů, které společnost doposud uzavřela. Pokud se jedná o asset deal, při němž se přebírá pouze vybraná část majetku, je pozornost zaměřena na právní tituly nabytí těchto konkrétních aktiv a na proces jejich vyčlenění ze zbytku společnosti. I tak je však nutné řešit, zda stávající smlouvy spojené s danými aktivy automaticky přecházejí na kupujícího, či zda je zapotřebí souhlasu dosavadních partnerů (zejména v případě nabývání obchodního závodu nebo jeho části). Jako právní poradci kromě výše uvedeného často řešíme také úpravu vztahů s externími poskytovateli služeb (např. správa budovy, bezpečnostní agentury, marketingové agentury) nebo s orgány státní správy, pokud byla společnost příjemcem dotací a existují závazky související s udržením určitého provozu.

Shrnutí a význam důkladné právní prověrky

Smyslem důkladné právní prověrky je předcházet sporům a finančním ztrátám, které by mohly vyplynout z neznalosti skutečného stavu cílové společnosti. Due diligence by měla být prováděna se zřetelem k individuálním cílům kupujícího, protože ne každá společnost či závod musí plnit stejné parametry. Někteří investoři kladou důraz na neporušené vztahy se stěžejními zákazníky, jiní vyžadují bezdlužnost k orgánům veřejné správy nebo kladou velký důraz na patentové portfolio.

V konečném důsledku je největší výhodou právní due diligence důsledné odhalení rizik, která mohou do budoucna ohrozit rentabilitu celé investice. Včasné zjištění problémů ponechává stranám prostor pro jejich řešení – ať už formou snížení kupní ceny, poskytnutím dostatečných záruk, úpravou transakčních dokumentů či změnou struktury celé akvizice. Tím se snižuje pravděpodobnost vzniku dlouhotrvajících soudních sporů, dodatečných daňových povinností nebo ztráty klíčových odběratelů.

Prodej podniku, zejména pokud jde o větší holdingy nebo specializované společnosti s řadou regulatorních požadavků, mnohdy vyžaduje zapojení rozsáhlého týmu specialistů – advokátů, daňových poradců, auditorů a dalších. Ti všichni by ale měli sdílet společnou vizi s kupujícím: identifikovat a vyhodnotit rizika, která se mohou objevit později při provozu nebo při pokusu o další prodej společnosti. Zevrubná a kvalitně provedená due diligence dokáže zvýšit pravděpodobnost úspěšné a bezproblémové transakce a zajistit, že se investice vyplatí.

Již z výše uvedeného je patrné, že právní prověrka společnosti představuje klíčový krok při jakékoli akvizici. V praxi se lze dokonce setkat s mnoha dalšími dílčími otázkami (např. stav licenčních smluv, nevyřešené spory s konkurenčními subjekty, compliance s předpisy o hospodářské soutěži či interní procesy schvalování ve víceúrovňových strukturách), jež mohou mít značný vliv na celkovou hodnotu obchodované entity. Včasná a důkladná příprava, transparentní spolupráce mezi prodávajícím a kupujícím a odborná asistence specializovaných poradců jsou proto základem úspěšné realizace transakce i následného hladkého chodu podniku po změně vlastníka.

Zvažujete důležitou transakci? Tým naší advokátní kanceláře vám rád pomůže s právní due diligence a připraví veškerou potřebnou dokumentaci tak, aby vše proběhlo k vaší plné spokojenosti a vyhnuli jste se nepříjemným překvapením.

Jakub Valenta
Junior Associate | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Napište nám
Jan Suchý
Senior Associate | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Napište nám
Whistleblowing: přehledně o ochraně oznamovatelů
Prohlédnout e-book
Mailchimp - subscribe form sidebar
downloadcrosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram