V našich dřívějších článcích jsme vás informovali o některých významnějších změnách zákona č. 206/2017 Sb., zákona o zaměstnanosti („ZoZ“). Jelikož jsou tyto změny stále aktuální a klienti se o ně pořád zajímají, dovolujeme si opětovně změny shrnout a přidat k nim některé postřehy z praxe.
Koncem července 2017 nabyl účinnosti zákon č. 206/2017 Sb., který mimo jiné měnil zákony č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, č. 262/2006 Sb., zákoník práce a č. 251/2005 Sb., o inspekci práce. Novela vnesla důležité změny do činnosti agentur práce a také zavedla nové povinnosti v oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Co se tedy změnilo?
Zákon o zaměstnanosti a agentury práce
V zákoně o zaměstnanosti došlo k zásadním změnám v částech upravujících činnost tzv. agentur práce. Ty zákon zjednodušeně definuje jako právnické či fyzické osoby mající povolení k příslušné formě zprostředkování zaměstnání.
Agentury práce, které provozují nebo hodlají provozovat svoji činnost zaměstnáváním fyzických osob za účelem výkonu jejich práce pro třetí osoby (tzv. uživatele) – tedy jednu z možných forem činností agentur práce v praxi označovanou (dle příslušné úpravy ZoZ) písmenem „b“ – musí složit na zvláštní účet generálního ředitelství Úřadu práce kauci ve výši 500 000 Kč. Stávající agentury, které již povolení měly, byly povinny kauci uhradit do tří měsíců od účinnosti novely. Noví zájemci jsou ke složení kauce vyzváni poté, co splní veškeré podmínky pro udělení povolení ke zprostředkovávání zaměstnání – v zásadě tedy v samém závěru (úspěšného) řízení o udělení licence.
S ohledem na výši kauce nikoho jistě nepřekvapí, že tato změna zvedla vlnu nevole. Zákonodárce však její existenci obhajuje a slibuje si od ní, že posílí důvěryhodnost agenturního zaměstnávání a eliminuje vznik účelových agentur práce. Zavedení kauce tak bylo součástí zpřísňujících se pravidel pro udělování agenturních licencí a důslednějšího dohledu nad fungováním agentur. Praxe ukázala, že toto očekávání bylo správné, a můžeme říci, že fungující zavedené agentury se s úhradou kauce v zásadě bez větších obtíží popasovaly. Pro úplnost doplňujeme, že kauce je vratná a nezpůsobí-li agentura během svého fungování žádné škody, bude jí po ukončení činnosti v plném rozsahu vrácena.
Úprava se týká i odpovědného zástupce
Další změna se dotkla podmínek výkonu funkce odpovědného zástupce agentury práce. Odpovědný zástupce musí nově vykonávat svou činnost v pracovním poměru k agentuře se sjednanou pracovní dobou minimálně 20 hodin týdně. Tato povinnost se však nevztahuje na osoby, jež současně vykonávají u příslušné agentury funkci statutárního orgánu. Stávající agentury práce měly povinnost vztahy se svými odpovědnými zástupci uvést do souladu s novým zněním zákona do tří měsíců od účinnosti novely. Zde ještě zbývá doplnit, že odpovědný zástupce smí tuto funkci vykonávat pouze pro jednu agenturu, což se jeví jako větší limitace než povinné založení pracovního poměru.
V rámci citované novely taktéž došlo k rozšíření výčtu důvodů, kvůli nimž je možné agentuře práce odejmout povolení ke zprostředkování zaměstnání. Mimo jiné tak může agentura práce o povolení přijít, pokud po dobu dvou let nepřidělí žádného zaměstnance k uživateli nebo pokud porušuje povinnosti stanovené pro přidělování zaměstnanců k uživatelům dle zákoníku práce.
Zaměstnanci se zdravotním postižením
Změny v důsledku přijetí uvedeného novelizujícího předpisu dopadly také na zaměstnavatele zaměstnávající více než 50 % zaměstnanců se zdravotním postižením. Pro účely náhradního plnění povinnosti zaměstnávat osoby se zdravotním postižením mohou nově poskytovat k odběru své výrobky nebo služby třetím osobám pouze za předpokladu, že údaje o obdrženém protiplnění za poskytnuté výrobky či služby vloží do speciální evidence vedené Ministerstvem práce a sociálních věcí, která je přístupná ZDE.
Dílčí proměnou prošla taktéž úprava tzv. společensky účelného pracovního místa. Příspěvek na jeho zřízení může být nyní poskytován až po dobu 2 let namísto původních 12 měsíců.
Zákon o inspekci práce více dbá na soukromí zaměstnanců
Do zákona o inspekci práce byla novelou vložena nová kategorie deliktů směřujících proti ochraně soukromí a osobnostních práv zaměstnanců. Pokutami až do výše 1 000 000 Kč tak může být penalizován ten zaměstnavatel, který například neoprávněně narušuje soukromí svých zaměstnanců na pracovišti sledovacími prostředky nebo který od zaměstnance vyžaduje informace, jež bezprostředně nesouvisejí s výkonem jeho práce a se základním pracovněprávním vztahem.
V roce 2019 si kontrolu dodržování pravidel na ochranu osobních práv zaměstnanců stanovil jako jednu ze svých priorit Státní úřad inspekce práce. Celkem v této oblasti provedl 245 kontrol, přičemž porušení zjistil ve více než 30 % případů. Lze očekávat, že i v dalších letech bude toto téma jedním z klíčových, na které se budou kontrolní orgány zaměřovat.
Novela se mimo výše uvedených oblastí dotkla taktéž úpravy nekolidujícího zaměstnání uchazeče o zaměstnání a procesu zveřejňování údajů o platebně neschopném zaměstnavateli. V těchto oblastech se však jedná o dílčí technické změny.
E-mail: andrea.drhova@accace.com
Telefon: +420 602 664 154
Obchodní právo | Korporátní právo | Pracovněprávní poradenství | Compliance programy | Právo nemovitostí | GDPR | Veřejné zakázky | Právo duševního vlastnictví | Sporná agenda | Založení společnosti | Likvidace společnosti | Změny v obchodních společnostech | Virtuální sídlo a správa datové schránky | Korporátní dokumenty | Prodej ready-made společností | Registrace skutečných majitelů | Online poradenský portál
Naše služby si můžete pohodlně objednat také prostřednictvím e-shopu: