Zpět na novinky
Mailchimp - subscribe form sidebar

European Accessibility Act již letos v červnu

29. dubna 2025

Důležitý termín: 28.6.2025

Týká se: Právo

European Accessibility Act neboli směrnice o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb vznikla v roce 2019. Letos v červnu však nabývá účinnosti a povinnosti z ní vyplývající se dotknou široké škály podnikatelů. Co tato směrnice přináší?

Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 (EAA) má za cíl zajistit přístupnost výrobků a služeb všem uživatelům. Primárně míří na zrakově, sluchově, pohybově nebo jinak znevýhodněné uživatele, ale zlepšení uživatelského komfortu by měla přinést všem.

EAA míří především na tyto služby a výrobky:

  • Samoobslužné terminály (např. automaty na jízdenky, bankomaty),
  • Samoobslužné pokladny,
  • Čtečky e-knih,
  • Streamovací platformy (jak video – např. Netflix, tak audio – např. Spotify),
  • E-shopy,
  • Webové stránky některých poskytovatelů služeb (především dopravců),
  • Mobilní aplikace.

Samozřejmě, jak je běžné, i zde existují výjimky. Povinnosti stanovené EAA se nebudou vztahovat na mikropodniky (méně než 10 zaměstnanců), obsah stránek a aplikací, který zobrazuje mapy a navigace, a samoobslužné terminály zabudované jako součást dopravního prostředku. Je také možné si u české obchodní inspekce zažádat o výjimku z důvodu nepřiměřené zátěže.

Povinnosti, které EAA zavádí, jsou poměrně rozsáhlé a jejich přesné znění lze nalézt jak ve směrnici 2019/882, tak v prováděcím zákoně č. 424/2023. Stěžejním pravidlem je, že obsah musí být přístupný pomocí více než jednoho smyslu. Namátkově ale lze vypíchnout několik dalších podstatných požadavků:

  • Čitelnost textu a kontrast: kontrast mezi textem a pozadím usnadňuje orientaci na stránce. Používá-li výrobek vizuální prvky, musí umožňovat variabilní nastavení jasu, kontrastu a zvětšení.
  • Popisky obrázků: tzv. alt tagy, které slouží k popisu obrázku uživatelům, kteří obrázky nevidí, jsou ideálním způsobem, jak se vypořádat s požadavky na zpřístupnění obrazového obsahu, protože veškerý netextový obsah musí být nově doplněn o alternativní prezentaci.
  • Klávesová navigace: obsah by měl být přístupný a ovladatelný i bez myši.
  • Multimediální obsah: videa, podcasty i další obsah by měl být vždy dostupný s titulky. Opět se zde uplatní pravidlo, že veškerý netextový obsah musí být doplněn o alternativní prezentaci.
  • Strukturovaný obsah: správně strukturovaný text (nadpisy, titulky, formát textu.) jsou důležité pro asistenční technologie a musí být nastaveny tak, aby je asistenční technologie dokázaly správně využít.
  • Hlasová navigace: umožňuje-li výrobek obsluhu, ovládání, orientaci nebo komunikaci, musí být tyto funkce uživateli přístupné prostřednictvím více než jednoho smyslu.

EEA i prováděcí zákon stanoví účinnost těchto pravidel ode dne 28. června 2025. Od tohoto data tak všechny výrobky a služby uvedené na trh, na které tato legislativa dopadá, musí splňovat náležitosti, které jim zákon ukládá. Za nesplnění těchto povinností hrozí v rámci ČR pokuta až 10 milionů korun a v rámci EU až ve výši 400 000 EUR.

Anna Rybárová
Legal Assistant | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Napište nám
Martin Kurka
Associate | Accace Legal s.r.o., advokátní kancelář
Napište nám
Mailchimp - subscribe form sidebar
map-markercalendar-fullbriefcasecrosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram